Physical education and sports course value orientations of secondary school students
Citation
Karaca, Y. & Filiz, B. (2020). Physical Education and Sports Course Value Orientations of Secondary School Students . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (4) , 716-730 . DOI: 10.30831/akukeg.757285Abstract
The aim of this study was to examine the value orientation of secondary school students in Physical
Education (PE) in terms of gender, age, doing regular sports, participating in school teams, and family income
variables. In this research, the general scanning method was used. The study sample consisted of 419 volunteer
students who studied at secondary schools in central Malatya, selected using a simple random sampling method. The
Physical Education Course Student Value Orientation Scale was used for research purposes. In the research,
frequency and percentage analysis, Variance analysis, and the Tukey test were used. As a result of the research, the
PE value orientation of male students was higher than that of female students, the sportive virtue behavior of students
was higher than that of the age group of 13 compared to that of the age group of 15, and students with low family
incomes were more likely to act in solidarity than students with high incomes. The most remarkable result of the
study is that students who doing regular sports and participating in school teams have higher PE lesson value
orientations than other students. These results show that students can be developed some responsibility behaviors
through PE. Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi değer yönelimlerinin cinsiyet, yaş, okul içi
ve dışında spor yapma, okul takımlarına katılma ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Malatya ili merkez ortaokullarında
öğrenim gören, basit rastgele örnekleme yöntemine göre seçilen 419 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada
“Beden Eğitimi Dersi Öğrenci Değer Yönelimi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, frekans ve yüzde analizi,
Varyans analizi ve Tukey testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersi
değer yönelimlerinin kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu, 13 yaş grubundaki öğrencilerin sportif erdem
davranışlarının 15 yaşındaki öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca aile gelir düzeyi düşük olan
öğrencilerin gelir düzeyi yüksek olan öğrencilere göre dayanışmaya yönelik davranışlarının daha yüksek olduğu
görülmüştür. Araştırmanın en dikkat çekici sonucu ise, düzenli spor yapan ve okul takımlarında yer alan öğrencilerin
beden eğitimi ve spor dersi değer yönelimlerinin diğer öğrencilere göre daha yüksek olmasıdır. Bu sonuçlar, beden
eğitimi ve spor yoluyla öğrencilere bazı sorumluluk davranışlarının kazandırılabileceğini göstermektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
4Collections
- Cilt 13 : Sayı 4 [6]