Yabancı uyruklu öğretmen adaylarının matematikte problem çözme ve problem kurma becerilerinin incelenmesi: Siirt Üniversitesi örneği
Citation
Özdemir, F. , Çelik, H. C. & Çelik, E. (2023). Yabancı Uyruklu Öğretmen Adaylarının Matematikte Problem Çözme ve Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi: Siirt Üniversitesi Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (1) , 16-33 . DOI: 10.32709/akusosbil.1051813Abstract
Matematik öğretimi, öğrencilere alıştırmalardan açık uçlu problemlere ve keşif durumlarına kadar geniş
bir yelpazedeki problemleri ve problem durumlarını keşfetme fırsatı verir. Problem çözme, basitçe, onu
çözmeye çalışırken bir problemle başa çıkma sürecinin tamamını ifade eder. Problem kurma, yeni
problemlerin ve matematiksel soruların üretilmesi, belirli bir problemi çözme sürecinde çözüm için daha
erişilebilir kılmak için problemlerin yeniden formüle edilmesidir. Çalışmanın amacı, alternatif
değerlendirme yaklaşımına dayalı Polya (1997) tarafından belirtilen dört aşamadan oluşan (problemi
anlama, çözüm için plan hazırlama, planı uygulama, değerlendirme) ve bu kategorilere ek olarak problem
kurma kategorisinin yer aldığı Baki (2008) tarafından geliştirilen aşamalı puanlama ölçeği kullanılmıştır.
Aşamalı puanlama ölçeği ile yabancı uyruklu öğretmen adaylarının problem çözme süreçlerini ve
problem kurma becerilerini incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir.
Araştırmanın katılımcılarını Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik Eğitimi Anabilim Dalında
öğrenim gören 8 yabancı uyruklu öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından MEB ders
kitaplarından yararlanılarak hazırlanan üç problem kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların problem
çözme ve problem kurma davranışları ayrı ayrı incelendiği için Baki (2008) tarafından geliştirilen aşamalı
puanlama ölçeği tercih edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda katılımcıların en yüksek performansı problemi anlama kategorisinde, en düşük
performansı ise değerlendirme ve problem kurma kategorisinde gösterdikleri tespit edilmiştir. Problemi
anlama, plan hazırlama ve planı uygulama kategorilerinde yabancı uyruklu öğretmen adaylarının orta
düzeyin üstünde başarılı olduğu tespit edilmişken, değerlendirme ve problem kurma kategorilerinde
başarısız oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Teaching mathematics gives students the opportunity to explore a wide range of problems and problem
situations, from exercises to open-ended problems and exploration situations. Problem solving simply
refers to the entire process of dealing with a problem while trying to solve it. Problem posing is the
generation of new problems and mathematical questions, the reformulation of problems to make them
more accessible for solution in the process of solving a particular problem. The aim of the study is to
examine the problem-solving processes and problem-posing skills of expat teacher candidates with the
gradual scoring scale, which consists of four stages (understanding the problem, preparing a plan for the
solution, applying the plan, evaluating) based on the alternative assessment approach, as stated by Polya
(1997). Qualitative research approach was adopted in the study. The participants of the study are 8 foreign teacher candidates studying at the Department of Mathematics Education at the Siirt University
Faculty of Education. Purposive sampling method was used to determine the participants. In this study,
three problems prepared by the researchers using the MEB textbooks were used as data collection tools.
Since the problem-solving and problem-posing behaviors of the participants were examined separately in
the study, the progressive scoring scale developed by Baki (2008) was used. Descriptive analysis
technique was used in the analysis of the obtained data. As a result of the study, it was determined that the
participants showed the highest performance in the category of understanding the problem, and the lowest
performance in the category of evaluation and problem posing. While it was determined that foreign
teacher candidates were successful above the medium level in the categories of understanding the
problem, preparing a plan and implementing the plan, it was concluded that they were unsuccessful in the
evaluation and problem posing categories.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
25Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/76372/1051813https://hdl.handle.net/11630/10652
Collections
- Cilt 25 : Sayı 1 [25]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Analysis of strategies used by students in solving motion problems according to the presentation of the problem
Toksoy, Serhan Eryılmaz (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 22.04.2022)In this research, it was aimed to analyze the problem solving strategies used during solving problems related to constant speed and constant acceleration motion, which are often used in graphs, according to the presentation ... -
İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin incelenmesi
Çetinkaya, Ali; Soybaş, Danyal (29.01.2018)Bu araştırmada 8. sınıf öğrencilerinin; problem kurmada önemli bir yere sahip olan niceliksel bilgiyi düzenleme, seçme, kavrama ve aktarma becerileri incelenmiştir. Matematiksel gelişimin önemli bir bileşeni olarak ... -
Fen ilköğretim öğrencilerinin problem çözme ve sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişki
21. yüzyıl bireylerinin girişimcilik, yaratıcılık ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu becerilerden problem çözme ve sorgulayıcı öğrenme becerileri öğretim programındaki ...