dc.contributor.advisor | Nakilcioğlu, İsmail Hakkı | |
dc.contributor.author | Şen, Basri | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T12:37:25Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T12:37:25Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6241 | |
dc.description | Education is a human right which is equally benefited by people. Disabled people who were described as the most minorities all over the world has same equal education rights as other normal people. So, “Web based distance education systems actually are useful for disabled people” can be said. Because, disabled people has some problems such communication and arrival. Web based distance education as independent from time and place can be a good solution means for this kind of problems.
In this study called “Giving Physical Disabled People the Benefit of Web Based Distance Education Systems” electronic devices which are used by physical disabled people has been analyzed and talked about synchronization of these devices with web based distance education systems. Formation process of web based distance education has also been analyzed. Defined standards for design of these systems and forming of contents and a construction according to the standards have been determined. Some important rules has been analyzed for accessible platform by physical disabled people. Everything that should be needed in accessible and useful web based distance education has been determined.
Physical disabled students have been supported same education like as other students under some specific standards and accessible rules in web based distance education. | en_US |
dc.description.abstract | Eğitim tüm insanların eĢit Ģekilde yararlanması gereken bir insanlık hakkıdır. Dünyadaki en büyük azınlık olarak nitelendirilen engelli insanların da eğitim hakkından diğer insanlar gibi eĢit ve tam olarak yararlanabilmesi Ģarttır. Bu nedenle “web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri aslında en çok, engelli insanlar için faydalıdır” denilebilir. Çünkü engelli insanların ulaĢım ve iletiĢim gibi sorunları vardır. Zamandan ve mekândan bağımsız bir eğitim sistemi olarak web tabanlı uzaktan eğitim, bu sorunlar için en iyi çözüm aracı olabilir. “Bedensel Engellilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sisteminden Yararlandırılması” adlı çalıĢmada bedensel engellilerin kullandığı teknolojik cihazlar incelenmiĢ, bu cihazların web tabanlı uzaktan eğitim sistemleriyle uyumlu çalıĢması için yapılması gerekenlere değinilmiĢ ve web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri oluĢturma süreçleri incelenmiĢtir. Bu sistemlerin tasarımı ve içeriklerinin oluĢturulması için belirlenen standartlar ve bu standartlara uygun bir yapı tespit edilmiĢtir. Engelli insanlar tarafından eriĢilebilir bir ortam oluĢturmak için önemli kurallar incelenmiĢtir. EriĢilebilir ve kullanıĢlı bir web tabanlı uzaktan eğitim sisteminde olması gerekenler tespit edilmiĢtir.
Bu tez çalıĢması paralelinde web tabanlı uzaktan eğitim sistemlerinde belli standart ve eriĢilebilirlik kuralları ile engelli öğrencilerin de diğer öğrenciler ile aynı oranda eğitim almalarının sağlanabileceği sonucuna varılmıĢtır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bedensel Engellilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sisteminden Yararlandırılması | en_US |
dc.title | Bedensel Engellilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sisteminden Yararlandırılması | en_US |
dc.title.alternative | Giving Physical Disabled People the Benefit of Web Based Distance Education Systems | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 112 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |