Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAvcı, Hanifi
dc.contributor.authorMaraş, Erdem Emin
dc.date.accessioned2021-08-05T07:58:15Z
dc.date.available2021-08-05T07:58:15Z
dc.date.issued30.04.2021en_US
dc.identifier.citationAvcı, H , Maraş, E . (2021). Dağlık, Engebeli Arazilerde İnsansız Hava Araçları İle Fotogrametrik Veri Üretiminde Doğruluk Araştırması: Yusufeli Barajı Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 21 (2) , 382-398 . DOI: 10.35414/akufemubid.820829en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akufemubid/issue/62252/820829
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.35414/akufemubid.820829
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9009
dc.description.abstractİnsanların ulaşmakta güçlük çektiği eğimli, engebeli arazilerde insansız hava araçlarının (İHA) yardımı ve fotogrametrik yöntemlerle araziyi modellemek, diğer yöntemlere göre maliyet ve zaman açısından daha avantajlıdır. Bu çalışmada dağlık, engebeli arazilerde fotogrametrik modellemenin doğruluğu ve yer kontrol noktalarının (YKN) dağılımının konum doğruluğuna etkisi incelenmiştir. Bu kapsamda Artvin-Yusufeli barajı inşaat sahası çalışma bölgesi olarak seçilmiştir. Bölgeye YKN tesis edilmiş ve konumları yersel ölçme yöntemleri ile tayin edilerek uçuş aşamasına geçilmiştir. İHA ile elde edilen bindirmeli görüntülerle Pix4d yazılımında, YKN’lerin konumları baz alınarak koordinatlı üç boyutlu modeller oluşturulmuştur. İlk etapta YKN’ler, yatayda ve düşeyde homojen olarak dağıtılmış, daha sonra farklı yükseltilerde farklı dağılım biçimleri uygulanarak YKN’lerin konum doğruluğuna etkisi incelenmiştir. Sonuç olarak, yatayda ve düşeyde homojen YKN dağılımı ile maksimum hata miktarının 5 cm’nin altında olduğu görülmüş, çalışma bölgesinin sınırlarını yatayda ve düşeyde üç boyutlu olarak çevreleyen, arazinin topografik yapısını yansıtan bir YKN dağılımının gerekliliği açıkça ortaya konmuştur.en_US
dc.description.abstractModeling the terrain with the help of photogrammetric methods and unmanned aerial vehicles (UAV) on sloping and uneven area where people have difficulty to enter is more advantageous than other methods in terms of cost and time consumed. In this study, the accuracy of photogrammetric modeling in mountainous and rough areas and the effect of the distribution of ground control points (YKN) on location accuracy were investigated. For this purpose, the Artvin-Yusufeli dam construction site has been selected as the study area. GCPs have been established in the region and their locations have been determined with local measurement methods and then the flight phase has been started. Coordinated three-dimensional models were created based on the location of the GCPs with overlap images obtained by UAV. It was done with the help of Pix4d software. In the first stage GCPs were distributed homogeneously in three dimensions, and then the effect of GCPs on position accuracy was examined by applying different distribution patterns at different elevations. As a result, with the use of homogeneous GCP distribution horizontally and vertically it has been discovered that the maximum error is less than 5 cm. It has been clearly demonstrated that GCP distribution should encompass the boundaries of the working area homogeneously in three dimensions horizontally and vertically representing the topography of the area.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.35414/akufemubid.820829en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFotogrametrien_US
dc.subjectİnsansız Hava Aracıen_US
dc.subjectYer Kontrol Noktasıen_US
dc.subjectSayısal Arazi Modelien_US
dc.subjectOrtofotoen_US
dc.subjectPhotogrammetryen_US
dc.subjectUnmanned Aerial Vehicleen_US
dc.subjectGround Control Pointen_US
dc.subjectDigital Terrain Modelen_US
dc.subjectOrthophotoen_US
dc.titleDağlık, engebeli arazilerde insansız hava araçları ile fotogrametrik veri üretiminde doğruluk araştırması: Yusufeli Barajı örneğien_US
dc.title.alternativeAccuracy survey in photogrammetric data generation with unmanned aerial vehicles in mountainous, rough terrain: Example of Yusufeli Damen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAfyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Mühendislik Fakültesi, Harita Mühendisliği Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-7491-054Xen_US
dc.authorid0000-0002-5205-1622en_US
dc.identifier.volume21en_US
dc.identifier.startpage382en_US
dc.identifier.endpage398en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster