Okul öncesi öğretmenlerinin veli yaklaşımı algıları ile duygusal emek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi)
Özet
Bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin veli yaklaşımı algıları ile duygusal emek düzeyleri ve aralarındaki ilişki çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Milli Eğitim Bakanlığı Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi ve özel okul öncesi kurumlarında 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında görev yapan 220 Okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada, okul öncesi öğretmenlerine Duygusal Emek Ölçeği ve Veli Yaklaşımı Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Spearman korelasyon testi, Mann-Whitney U Testi, Kruskal- Wallis H Testi analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde okul öncesi öğretmenlerinin veli yaklaşımları ile duygusal emek düzeyleri arasında ölçek genelinde ve demografik değişkenler açısından pozitif yönde orta ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bu ilişki okul öncesi öğretmenlerinin yaş, kıdem yılı ve kurum türü değişkenlerine göre pozitif ve anlamlı iken medeni durum, görevdeki pozisyon ve öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı değildir. Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal emeğe bağlı “doğal duygular” boyutunda en yüksek ortalamaya sahip oldukları, en düşük ortalamaya ise “yüzeysel rol yapma” boyutunda sahip oldukları bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerinin veli yaklaşımı algılarına ilişkin verdikleri yanıtlara göre aldıkları en yüksek ortalamanın “olumlu ve bilgilendirici yaklaşım” boyutunda olduğu, en düşük ortalama ise “olumsuz ve tenkit edici yaklaşım” boyutunda olduğu saptanmıştır. In this study, preschool teachers' parental approach perceptions and emotional labor levels were examined in terms of various variables. Correlational survey model, one of the quantitative research designs, was used in the research. 220 preschool teachers working in public and private pre-schools affiliated to the Ministry of National Education Afyonkarahisar Provincial Directorate of National Education in the 2020-2021 academic year participated in the research. Emotional Labor Scale and Parental Approach Scale were used for preschool teachers in the study. Frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, Spearman correlation test, Mann Whitney U Test, Kruskal-Wallis H Test analyzes were used in the analysis of the data. It was found that there is a positive, moderate and low-level significant relationship between the parental approach perceptions of preschool teachers and emotional labor in terms of demographic variables and overall scale. While this relationship is positive and significant according to the variables of pre-school teachers' age, seniority of service and type of institution, no significant relationship was found according to the variables of marital status, position and educational status. It was understood that preschool teachers scored highest from the factor of "natural feelings" related to emotional labor, and the lowest in the dimension of "superficial acting". According to the answers given by the preschool teachers regarding their perceptions of parent approach, it was determined that the highest average was in the dimension of "positive and informative approach", and the lowest average was in the dimension of "negative and critical approach".
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10000Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]