Beton yol yüzey hasarlarının hızlı onarımında sülfür harç kullanımının araştırılması
Özet
Karayolu yapımında ve üstyapı yenileme çalışmalarında yolların üstyapı tipinin seçilmesi büyük önem arz etmektedir. Yol kaplamalarında kullanılan betonun görevi, trafikten dolayı gelen yükleri taban zeminine ileterek oluşacak deformasyonları engellemektir. Bunu yapabilmek için beton yolların rijit olmasından faydalanılır. Rijit kaplama sınıfına giren beton yollar çevresel etkilere maruz kalmaktadır. Beton yollarda diğer yapı elemanlarında olduğu gibi dayanıklılık (durabilite) çok önemlidir. Bazen beton yollarda deformasyon ve çatlaklar olabilmektedir. Bu çatlakların bakım ve onarımını yapabilmek için trafiğin akışından olumsuz yönde etkilenmeden tamamlanması gerekmektedir. Bakım ve onarım için hızlı dayanım kazanan tamir harçlarının yanı sıra çimento harçları da kullanılmaktadır. Bu tamir harçların kullanılması durumunda yolun trafiğe açılma süresi yaklaşık 2 saat sürmektedir. Bu tez çalışmasında, sülfür harç kullanarak hasarlı beton yolların bakım ve onarımını mevcut uygulamaya göre daha kısa sürede yapılması amaçlanmıştır. Çalışmada, sülfür harçları %0, %50 ve %75 oranlarında kuvars kumu katkılı olarak üretilmiştir. Harçların priz süresi, basınç, eğilme ve noktasal dayanımı, rötre ve sürtünme katsayıları gibi özelikleri belirlenmiştir. Beton yüzeyle olan aderansı ve kayma gerilmesi belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, sülfür harçların dayanım gibi özelikleri çimentolu harçlara göre biraz daha düşük olsa da yol onarımında kullanılmaları durumunda daha kısa sürede trafiğe açılabilecektir. Sülfür harçlar çimentolu harçlara alternatif olarak kullanılabilir. Choosing the pavement type of the roads is of great importance in highway construction and pavement renovation works. The task of the concrete used in road pavements is to prevent the deformations that will occur by transmitting the loads coming from the traffic to the base floor. In order to do this, the rigidity of concrete roads is utilized. Concrete roads, which are classified as rigid pavements, are exposed to environmental effects. Durability is very important in concrete roads, as in other construction elements. Sometimes there may be deformation and cracks in concrete roads. In order to be able to maintain and repair these cracks, they must be completed without being adversely affected by the flow of traffic. Cement mortars are also used for maintenance and repair, as well as repair mortars that gain strength quickly. In the case of using these repair mortars, it takes approximately 2 hours for the road to open to traffic. In this thesis, it is aimed to carry out the maintenance and repair of damaged concrete roads using sulfur mortar in a shorter time than the current practice. In the study, sulfur mortars were produced with 0%, 50% and 75% quartz sand additives. Properties such as setting time, pressure, bending and point strength, shrinkage and friction coefficients of the mortars were determined. The adhesion and shear stress with the concrete surface were determined. According to the results obtained, although the properties such as strength of sulfur mortars are slightly lower than cement mortars, they can be opened to traffic in a shorter time if they are used in road repair. Sulfur mortars can be used as an alternative to cementitious mortars.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10029Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [879]