Do gender differences affect foreign language anxiety and preferences for oral corrective feedback?
Citation
Geckin, V. (2020). Do Gender Differences Affect Foreign Language Anxiety and Preferences for Oral Corrective Feedback? . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (3) , 591-608 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/54987/647447Abstract
This paper explores the extent gender differences affect foreign language anxiety and student beliefs
about spoken corrective feedback. A random sample of 100 Turkish students (50 males, 50 females) who were preintermediate level learners of English as a foreign language at a state preparatory school in Turkey completed two
questionnaires which measured their level of anxiety and beliefs. The female participants differed from the male
participants in that they exhibited higher levels of anxiety, valued delayed feedback and preferred repetition more as
the main error correction method. The males, on the other hand, rated elicitation as their favored method of correction
and preferred to be given time to correct their errors themselves more than the females did. Both males and females
viewed feedback, especially to their serious and individual errors, as a necessary component of the learning process
and rated feedback given by the teacher more positively. As the take-home message, teachers need to be selective in
their feedback choices and activities in reducing anxiety by taking gender differences in consideration. Bu çalışma, cinsiyet farklılıklarının yabancı dil kaygı düzeyi ve öğrencilerin sözlü düzeltici geri bildirim
inanışları üzerindeki etkisinin boyutunu araştırmaktadır. Türkiye’deki bir devlet hazırlık okulunda yabancı dil olarak
İngilizce öğrenen ön orta düzeydeki örneklemden rastgele seçilmiş 100 öğrenci (50 kadın, 50 erkek) kaygı
düzeylerini ve inanışlarını ölçen iki anket cevaplamışlardır. Kadın katılımcılar, erkek katılımcılardan daha yüksek
kaygı düzeyi göstermeleri, geciktirilmiş geri bildirime değer vermeleri ve tekrarlamayı ana düzeltici geri bildirim
yöntemi olarak tercih etmeleri açısından ayrışmışlardır. Erkekler, öte yandan, söyletimi en çok istenen düzeltme
yöntemi olarak değerlendirmişler ve kadınlara kıyasla hatalarını kendilerinin düzeltebilmeleri için zaman verilmesini
tercih etmişlerdir. Hem erkek hem de kadın katılımcılar, geribildirimi, özellikle ciddi ve bireysel hatalarına verilen
geribildirimi, öğrenme süreçleri için gerekli bir bileşen olarak görmüşler ve öğretmenin verdiği geri bildirimi daha
olumlu değerlendirmişlerdir. Bu çalışmadan çıkarılacak ders, öğretmenlerin geribildirim ve kaygı azaltıcı etkinlik
tercihlerinde cinsiyet farklılıklarını göz önünde bulundurarak seçici olmalarıdır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
3Collections
- Cilt 13 : Sayı 3 [9]