Supporting learning trajectories for the development of number concept: Digital games
Citation
Can, D. (2020). Supporting Learning Trajectories for the Development of Number Concept: Digital Games . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (4) , 663-684 . DOI: 10.30831/akukeg.692165Abstract
The aim of this study is to examine the games in ABCya (https://www.abcya.com/) based on the
learning trajectories for the development of number concept. To achieve this aim in the study it was examined which
ABC educational game application support the learning trajectory and the development level related to number
concept of games. This research was designed in qualitative research methodology based on content analysis method.
The ABCya application, which includes a dynamic structure, is suitable for manipulation and includes digital game
features with mathematical content which make it appropriate to support the mathematical development of pre-school
students. At the same time, the games included in this application support the active participation of children and
have motivation-improving features. It is seen that the games mostly support the trajectories of the “recognition of
number and subitizing” and “verbal and object counting” for the children aged between 4-6. For the trajectory of the
“comparing, ordering and estimating numbers” there are games supporting the perceptual and counting comparison
and ordinal numbers, but games supporting the estimation skills are limited. It is very important to introduce the
digital platforms that include educational game activities to both teachers and families and to inform them about their
contribution to academic development of the children. Digital games should be used as an educational tool by parents
and teachers in supporting the development of children and their number sense, especially in the learning trajectory
for recognition of number Bu araştırmada ABCya (https://www.abcya.com/) uygulamasında yer alan oyunların sayı kavramının gelişimine
yönelik öğrenme yörüngelerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ABCya uygulamasında yer alan oyunlar,
sayı kavramının gelişimine ilişkin hangi öğrenme yörüngelerini ve gelişim basamaklarını desteklediği konusunda
incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemine dayalı olarak gerçekleştirilen bu araştırmada içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. ABCya uygulamasının tercih edilmesinin nedeni, bu uygulamanın küçük yaştaki çocukların
matematiksel gelişimini desteklemeye yönelik içeriğe sahip ve dinamik, manipüle edilebilen yapıda oyunlar
içermesidir. Aynı zamanda bu uygulamada yer alan oyunlar çocukların aktif katılımını desteklemekte ve
motivasyonunu artırıcı özellikler taşımaktadır. Oyunlar daha çok 4-6 yaş grubundaki çocuklar için “sayıyı tanılama
ve şipşak sayılama” ve “sözel ve nesne sayma” yörüngelerini desteklemektedir. “Karşılaştırma, sıralama ve tahmin”
yörüngesi için algısal ve sayarak karşılaştırma yapma ve sıralı saymaya yönelik oyunlar bulunurken tahmin becerisini
desteklemeye yönelik oyunlar daha sınırlıdır. Bu tür dijital ortamlarda yer alan eğitsel oyunların hem öğretmenlere
hem de ailelere tanıtılması oldukça önemli olup çocukların akademik gelişimine katkısı hakkında gerekli
bilgilendirmeler sağlanmalıdır. Özellikle sayı öğrenme yörüngesindeki gelişim basamaklarının ve sayı duyusunun
desteklenmesinde dijital oyunlar aileler ve öğretmenler tarafından eğitsel bir araç olarak kullanılmalıdır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
4Collections
- Cilt 13 : Sayı 4 [6]