Effects of the educational games on primary school students’ speaking skills and speaking anxiety
Citation
Asan, H. & Çeliktürk Sezgin, Z. (2020). Effects of the Educational Games on Primary School Students’ Speaking Skills and Speaking Anxiety . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (4) , 685-700 . DOI: 10.30831/akukeg.707517Abstract
The aim of this study is to determine the effects of educational games used in lesson Turkish on
primary school fourth-grade students' impromptu speaking skills and speaking anxiety. In the research, one of the
semi-experimental models, pretest and posttest nonequivalent groups design was used. The study group consisted of
28 students in 4-A and 4-B classes in a public school in the city center of Burdur in the first semester of 2018-2019
academic year. In the experimental group, Turkish lessons were taught and supported by educational games for six
weeks. In the control group, it was processed in accordance with the basic teaching-learning approaches in the
Turkish Curriculum. According to the results of the study, it was concluded that educational games positively
affected the three-dimensional speaking order and style of speech, including the use of voice, which are composed of
audibility and meaningfulness dimensions, topic and thought transfer, refinement, and use of time. It was concluded
that educational games did not affect students’ speaking anxiety. The fact that the state of anxiety is not affected by
this six-week practice of educational games may be due to the short implementation period. Therefore, a similar study
can be repeated with a wider sample group with a longer application period. Bu araştırmanın amacı, Türkçe dersinde kullanılan eğitsel oyunların ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin hazırlıksız
konuşma becerilerine ve konuşma kaygılarına etkisini belirlemektir. Araştırmada yarı deneme modellerinden ön testson test eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim
yılı birinci döneminde Burdur il merkezindeki bir devlet okulundaki 4-A ve 4-B sınıflarındaki 28 öğrenci
oluşturmaktadır. Deney grubunda Türkçe dersleri altı hafta boyunca araştırmacı tarafından eğitsel oyunlarla
desteklenerek işlenmiştir. Kontrol grubunda ise Türkçe Dersi Öğretim Programındaki öğrenme-öğretme
yaklaşımlarına uygun olarak işlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; eğitsel oyunların, öğrencilerin konuşma
sırasında işitilebilirlik ve anlamlılık boyutlarından oluşan ses kullanma becerilerini, konu ve düşünce aktarımı,
ayrıntılandırma ve zaman kullanımı olmak üzere üç boyuttan oluşan konuşma düzenini ve üslubunu olumlu yönde
etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Eğitsel oyunların öğrencilerin konuşma kaygılarını etkilemediği sonucuna
ulaşılmıştır. Kaygı durumunun, eğitsel oyunlardan oluşan bu altı haftalık uygulamadan etkilenmemesi, uygulama
süresinin kısa olması ile açıklanabilir. Bu yüzden benzer bir çalışma daha geniş bir örneklem grubu ile daha uzun bir
uygulama süreci ile tekrarlanabilir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
4Collections
- Cilt 13 : Sayı 4 [6]