Prediction validity of teaching efficacy on task-centered anxiety: A study on physical education teacher candidates
Citation
Erbaş, M. K. & Ünlü, H. (2020). Prediction Validity of Teaching Efficacy on Task-Centered Anxiety: A Study on Physical Education Teacher Candidates . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (4) , 701-715 . DOI: 10.30831/akukeg.776415Abstract
This study aimed to determine the relationship between physical education teacher candidates’
teaching efficacy and task-centered anxieties. Correlation survey model was used in this research. The research group
consisted of 228 prospective physical education teachers, 84 of whom were female (37%) and 144 were male (63%),
who were educated in the 3rd and 4th grades in 5 different universities. Personal information form, Teacher
Occupational Anxiety Scale and Physical Education Teaching Efficacy Scale were used as data collection tools. In
the analysis of the data in the research descriptive statistics were used. In advanced analysis, Pearson Moments
Product Correlation Coefficient technique was used to determine the level and direction of the relationship between
the teaching efficacy and task-centered anxiety levels of the physical education teacher candidates. In addition,
whether the teaching efficacy levels of the physical education teacher candidates are predicting the task-centered
anxiety levels were tested by multi-directional regression analysis. As a result of the analysis, It was determined that
there was a moderate positive correlation between total teaching efficacy levels and task-centered anxiety levels, and
when the results regarding the significance of regression coefficients were analyzed, only total teaching efficacy
levels were significant and significant predictors of task-centered anxiety levels. Bu çalışmanın amacı; beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretim yeterlikleri ile görev merkezli kaygıları
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunu, 5 farklı
üniversitede 3. ve 4. sınıfta eğitim gören eğitim gören 84’ü kadın (%37) ve 144’ü erkek (%63) olmak üzere 228
beden eğitimi öğretmeni adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, mesleki kaygı ölçeği ve
beden eğitimi öğretim yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden
faydalanılmıştır. İleri analizlerde ise beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretim yeterlikleri ile görev merkezli
kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin düzeyi ve yönünü belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon
Katsayısı tekniği kullanılmıştır. Bunun yanında beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretim yeterlik düzeylerinin
görev merkezli kaygı düzeylerini yordayıp yordamadığı, çok yönlü regresyon analizi ile test edilmiştir. Analizler
sonucunda, toplam öğretim yeterliği düzeyleri ile görev merkezli kaygı düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde
bir ilişki olduğu ve regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin sonuçlar incelendiğinde ise sadece toplam öğretim
yeterlik düzeylerinin görev merkezli kaygı düzeyleri üzerinde anlamlı ve önemli bir yordayıcı olduğu belirlenmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
4Collections
- Cilt 13 : Sayı 4 [6]