Cam tavan sendromunun örgütsel bağlılığa etkisi: Antalya ilinde bir araştırma
Abstract
Bu araştırma temel olarak Antalya bölgesinde faaliyet gösteren otel işletmelerinde çalışan kadın yöneticilerin yaşadıkları cam tavan sendromunun örgütsel bağlılığa etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, Antalya ilinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde görevli 200 kadın çalışana anket uygulanmıştır. Bununla birlikte 15 anket eksik veya hatalı doldurulduğu için araştırmadan çıkarılmıştır. Bunun sonucunda da analiz sürecinde 185 anketten elde edilen veriler kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programına aktarıldıktan sonra, verilerin analizinde ilk aşamada geçerlilik, güvenilirlik katsayıları ve betimsel analizlere ilişkin değerler hesaplanmıştır. Veri analizinin sonraki aşamasında ise hipotezlerin testi için, ilişki ölçüm analizi (korelasyon) ve etki ölçüm analizi (regresyon) gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda değişkenler arasında zayıf derecede ilişki olduğu tespit edilmiş olup cam tavan sendromunun örgütsel bağlılık üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Diğer taraftan, cam tavan sendromun, örgütsel bağlılık alt ölçekleri olan duygusal bağlılık ile arasında anlamlı bir ilişki olduğu ancak devam bağlılığı ve normatif bağlılık üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Son aşamada ise söz konusu sonuçlar, araştırmanın amacı doğrultusunda yorumlanarak konuya yönelik öneriler sunulmuştur. This research basically aims to reveal the effect of the glass ceiling syndrome experienced by female managers working in hotel businesses operating in the Antalya region on organizational commitment. In this context, a questionnaire was applied to 200 female employees working in four and five-star hotels operating in Antalya. However, 15 questionnaires were excluded from the study because they were filled incompletely or incorrectly. As a result, data obtained from 185 questionnaires were used in the analysis process. After the data obtained were transferred to the SPSS program, the values related to the validity, reliability coefficients, and descriptive analyses were calculated at the first stage of the analysis of the data. In the next stage of data analysis, correlation measurement analysis (correlation) and impact measurement analysis (regression) were performed to test the hypotheses. In line with the results obtained, it was determined that there was a weak relationship between the variables, and it was concluded that the glass ceiling syndrome had a significant effect on organizational commitment. On the other hand, it was concluded that there is a significant relationship between the glass ceiling syndrome and emotional commitment, which are the subscales of organizational commitment, but it does not have a significant effect on continuance commitment and normative commitment. In the last stage, the results in question were interpreted in line with the purpose of the research, and suggestions for the subject were presented.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]