2018-2019 yıllarında yayınlanan çocuk dergilerindeki metinlerin türkçe dersi öğretim programındaki temalar açısından incelenmesi
Özet
Bu çalışmada Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki temalar tespit edilmiş ve bu temalardan hareketle çalışmaya dâhil edilen dergilerdeki metinler incelenmiştir. Araştırmanın amacı, 2018-2019 yılında yayınlanan altı adet çocuk dergisi metinlerinde yer alan temaların Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki temalara uygunluğunu incelemek ve bu yolla Türkçe eğitimine katkısını belirlemektir. Örneklem olarak seçilen bu dergiler: Bilim Çocuk, Mavi Kırlangıç, TRT Çocuk, Bilge Çocuk, Çamlıca Çocuk ve MinikaGO dergileridir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Belirlenen hedef kitleye uygun altı derginin 71 sayısındaki tema, konu ve metin türü dağılım verileri için doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma üç ana bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın birinci bölümünde kuramsal çerçeve, ikinci bölümünde yöntem, üçüncü bölümünde ise dergilerde yer alan metinlerin tema, konu ve metin türü dağılımı ile ilgili bulgular ortaya konmuş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Bilge Çocuk dergisindeki metinlerin, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan her tema alanına ait örneklerine rastlanmaktadır. Dergilerin yayın politikalarına uygun temaları sıklıkla işlediği görülmüştür. İncelenen dergilerde bilim ve teknoloji, çocuk dünyası, kişisel gelişim, doğa ve evren temaları sıklıkla işlenirken, millî mücadele ve Atatürk, vatandaşlık temalarının da en az işlenen temalar olduğu tespit edilmiştir. Metinlerde keşif ve icatlar, kültür, bilim insanları, şehirler, evren, doğa, spor, beceri, hayvanlar, eğlence, oyun gibi konular sıklıkla işlenmiştir. Metin türleri konusundaki incelemede bilgilendirici metinlerin daha çok kullanıldığı bulgusuna rastlanmaktadır. Araştırma sonucu, elde edilen veriler doğrultusunda, belirlenen hedef kitleye uygun yeni kaynak metinler önermesi bakımından önemlidir. In this study, the themes in the Turkish Lesson Curriculum were determined and the texts in the journals included in the study were examined based on these themes. The aim of the research is to examine the compatibility of the themes in the texts of six children's magazines published in 2018-2019 with the themes in the Turkish Lesson Curriculum and to determine their contribution to Turkish education in this way. These magazines selected as samples are: Bilim Çocuk, Mavi Kırlangıç, TRT Çocuk, Bilge Çocuk, Çamlıca Çocuk ve MinikaGO. Qualitative research method was used in the study. The document analysis technique was used for the distribution of themes, subject and text types in 71 issues of six journals suitable for the determined target audience. The research consists of three main parts. In the first part of the research, the theoretical framework, in the second part the method, in the third part, the findings related to the distribution of the theme, subject and text type of the texts in the journals were presented and the results were evaluated. There are examples of the texts in Bilge Çocuk magazine belonging to every theme in the Turkish Lesson Curriculum. It has been observed that the journals frequently deal with the themes in accordance with the publication policy. While the themes of science and technology, children's world, personal development, nature and universe were frequently covered in the reviewed journals, it was determined that the themes of national struggle and Atatürk, citizenship were the least covered. In the texts, subjects such as discoveries and inventions, culture, scientists, cities, universe, nature, sports, skills, animals, entertainment and games are frequently covered. In the examination of text types, it is found that informative texts are used more frequently. The result of the research is important in terms of suggesting new source texts suitable for the determined target audience in line with the data obtained.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10194Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]