Sanal gerçeklik için nesne odaklı, yordamsal ve etkileşim temelli ses-müzik tasarımı
Citation
Işıkhan, C. & Eden, A. (2022). SANAL GERÇEKLİK İÇİN NESNE ODAKLI, YORDAMSAL ve ETKİLEŞİM TEMELLİ SES-MÜZİK TASARIMI . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , CİLT VIII - ÖZEL SAYI , 348-370 .Abstract
Son yıllarda Sanal Gerçeklik (SG) uygulamaları oldukça yaygınlaştı ve gelişti. Diğer alanlarda olduğu gibi ses ve müzik de bu durumdan yakından etkilendi. Özellikle Covid-19 salgını sırası ve sonrasında artan çok amaçlı VR çalışmaları, ses ve müzik üretim/tasarım modellerini eskiye göre çok daha gerçekçi olarak sanal ortam içine yerleştirmiş durumda. Bunda kuşkusuz cyberspace’den metaverse’e kadar geçmişten günümüze tüm sanal ortam ve çalışmalarının katkısı büyük ve bu çalışmalar tüm hızıyla halen sürüyor. Özellikle oyun sektörü, ses ve müziği içine alan çoklu ortam alanlarının hemen hepsine kılavuzluk eder durumda. Bu çalışmada, SG özelinde günümüz sanal ortam teknik ve yöntemlerini içeren çalışmalarla, ilgili temel terim ve kavramlar anlatılarak; sanal ortam elektronik müzik performansı bağlamında nesnelerin etkileşimli bir yordamsal ses tasarım süreci ile ne şekilde ilişkilendirilebileceğine yönelik yöntemler değerlendirilmiş, bu yöntemlerin bir arada kullanıldığı sanal bir performans mekânı tasarlanmıştır. Kullanıcı, bir SG gözlüğü ve kontrolcüler aracılığıyla Etkileşimli Müzik Odası‡ olarak adlandırılan sanal bir mekânda gezinebilmekte ve odada yer alan iki elektronik çalgı ile etkileşerek ses üretebilmektedir. Yordamsal ses üretim tekniğinin ön plana çıktığı bu uygulama, Unity oyun motoru ve Chunity eklentisi kullanılarak hazırlanmıştır. In recent years, Virtual Reality (VR) applications have become quite widespread and developed. As in other fields, sound and music are closely affected by this situation. Sound and music production/design models have been placed in multi-purpose VR studies much more realistic than before, which increased especially during and after the Covid-19 pandemic. Undoubtedly, all VR studies from past to present, from cyberspace to metaverse, have significantly contributed, and these studies are continuing at full speed. In particular, the gaming industry guides almost all the multimedia fields, including sound and music. In this study, the basic terms and concepts related to VR studies involving up-to-date virtual environment techniques and methods are explained. Then, the methods regarding the interaction between objects and the interactive procedural sound design process in the context of electronic music performance in VR are evaluated, and a virtual performance space where these methods are used together is designed. The user can navigate in this space called the Interactive Music Room‡, using VR goggles and controllers, and can produce sound by interacting with two electronic instruments in the room. The application, in which the procedural sound production technique comes to the fore, is implemented using the Unity game engine and Chunity plugin.