Yeni dönem stüdyo kontrol odalarının akustik performansları
Citation
Vergili, S. & Öziş, F. (2022). YENİ DÖNEM STÜDYO KONTROL ODALARININ AKUSTİK PERFORMANSLARI . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , CİLT VIII - ÖZEL SAYI , 452-466 .Abstract
Müzik üretiminde son 30 yılda belirgin bir değişimi tetikleyen ve demokratikleşmeyi de getirdiği öne sürülen dijitalleşme sayesinde yüksek kalitede ses kayıt ve işleme donanımları daha düşük maliyetlerle üretilmiş ve ses kayıt – mix ve mastering süreçleri büyük hacimli profesyonel stüdyoların dışına çıkmıştır. Bu süreçte ortaya çıkan ve proje stüdyosu olarak da tanımlanan “yeni” stüdyolar müzik üretiminin yeni merkezleri haline gelmişlerdir. Bu stüdyoların akustik performansları ise fiziksel yapılarına ve küçük oda akustiğinin bilindik etkilerine bağlı olarak yetersiz olmaya mahkûmdur. Bu stüdyolardaki akustik yetersizlikler gerçekleştirilen uygulamaları zorlaştırmakta ve bu stüdyolarda çalışan müzik profesyonellerini yeni işitsel ve teknik beceriler geliştirmeye yöneltmektedir. Bu makalede güncel müzik endüstrisi pratikleri çerçevesinde başkalaşan stüdyo akustiği kavramı yeni stüdyolar özelinde değerlendirilecektir. Bu amaçla öncelikle geleneksel açıdan stüdyolarda olması beklenen akustik özellikler küçük oda akustiği bakışıyla ele alınacaktır. Daha sonra akustik simülasyon yöntemiyle yeni stüdyolara örnek teşkil eden üç proje stüdyosunun akustik parametreleri elde edilecektir. Akustik performans değerlendirmelerinin ardından yeni stüdyoların işlevsellikleri akustik kapasiteleri ve müzik endüstrisindeki dönüşüm perspektifinde tartışılacaktır. As a result of digitalization, which has triggered a significant change in music production in the last 30 years and is claimed to bring democratization, high quality sound recording and processing equipment has been produced at lower costs, and the sound recording - mixing and mastering processes has moved out of large professional studios. The “new” studios that emerged in this process -which are also defined as project studios- have become the new centers of music production. The acoustic performances of these studios, on the other hand, are destined to be inadequate due to their physical structures and the known effects of small room acoustics. Acoustic inadequacies in these studios complicate the practice and lead music professionals working in these studios to develop new aural and technical skills. In this article, the concept of studio acoustics, which has changed as a result of recent music industry practices, will be evaluated in terms of these new studios. For this purpose, the acoustic features that are expected to be in a studio control room will be discussed with the view of small room acoustics and the traditional acoustical design perspective. Then, acoustic parameters of three project studios, which are examples for new studios, will be obtained by acoustic simulation method. After the acoustical performance evaluations, the functionality of the new studios will be discussed in terms of their acoustic capacity and transformation in the music industry.