Müzik eserlerinde tempo terimi ve metronom değerlerinin önemi ve belirtilmemesinin oluşturduğu sorunlar
Citation
Devecioğlu, F. (2023). MÜZİK ESERLERİNDE TEMPO TERİMİ VE METRONOM DEĞERLERİNİN ÖNEMİ VE BELİRTİLMEMESİNİN OLUŞTURDUĞU SORUNLAR . Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , IX (17) , 86-143 .Abstract
Bu araştırmada, müzik eserlerinde aksedilmesi istenen hisleri ve eserlerin yapısını oluşturan tempo unsurları ele alınmıştır. Bu bahsi geçen konu, müzikte ölçü sayıları, ritim, usûl, tempo terimi ve metronom değerleri unsurlarıyla belirlenmektedir. İnsanoğlu yaşamında mutlu, sevinç, akış, heyecan, üzüntü, keder gibi birçok ruh hallerini bünyesinde barındırabilmekle beraber yaşayabilmektedir. İşitilen ezgiler insanoğlunun ruh haline etki yapabilmektedir. Bu etki müzikteki öge ve bu ögelerin birleşimi sonucunda oluşmaktadır. Bu ögelerden biri de eserlerin tempolarıdır. Bestekârlar ilham, tecrübe, bilgi, özveri ve titizlikle oluşturdukları eserlerde tempo terimi veya metronom değerlerini sunmaması sonucunda aksetmek istenilen duygu ve düşüncelerde ciddi sorunlar yaşanabilmektedir. Bu durum birçok eserde bariz bir şekilde görülmektedir. Eserlerdeki tempo terimi ve metronom değerlerinin önemi, bu ifadelerin belirtilmemesi sonucunda ortaya çıkabilecek sorunlar ve bu sorunlara çözüm yolları araştırılıp geliştirilerek araştırmanın amacı hedeflenmiştir. Bu araştırmada, konunun özüne hazırlayıcı Türk müziği, Batı müziği, Türk müziğinde kullanılan usûl (ritim) ve usûlü oluşturan ögeler, tempo ve metronom değerleri ve bu unsurların Türk ve Batı müziği eser ve çalışmalarındaki kullanımlarının karşılaştırılmasına ilişkin ayrıntılı bir alan yazısı ile birlikte nazarî bilgiler sunulmuştur. Bulgular doğrultusunda tür ve eserlerde tempo terimi veya metronom değerlerinin belirtilmesi veya belirtilmemesi, belirtilen tempo terimi veya metronom değerlerine ilişkin eserlerin seslendirmesinde buna riayet edilmemesi sonucundaki durumlar gözlemlenerek araştırmanın tartışma bölümünde ele alınmıştır. Araştırmanın öneriler kısmında tempo terimi veya metronom değeri olmayan eserler için çözüm, tespit etme yolları, oluşturulacak eserlerde tempo terimi ve metronom değerlerinin belirtilmesi ele alınmıştır. Sonuç olarak çalışma ve eserlerde tempo terimi veya metronom değerlerinin belirtilmemiş olduğunda oluşabilecek sorunlar, belirtilen eserlerde ise bu sorunların yaşanmadığı sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulguların sonuçları doğrultusunda araştırmanın amaç ve önemine olumlu yönde ulaşıldığı gözlemlenmiştir. In this research, the feelings that are desired to be reflected in musical works and the tempo elements that make up the structure of the works are discussed. This aforementioned subject is determined by the elements of measure numbers, rhythm, usûl, tempo term and metronome values in music. Human beings can live together with many moods such as happiness, joy, flow, excitement, sadness and grief in their life. The melodies heard can affect the mood of the human being. This effect is formed as a result of the element in the music and the combination of these elements. One of these elements is the tempo of the works. As the composers do not present the tempo term or metronome values in the works they create with inspiration, experience, knowledge, devotion and meticulousness, serious problems can be experienced in the emotions and thoughts that are desired to be reflected. This is evident in many works. The purpose of the research is aimed by researching and developing the importance of the tempo term and metronome values in the works, the problems that may arise as a result of not specifying these expressions, and the solutions to these problems. In this research, theoretical information is presented along with a detailed field article on Turkish music, Western music, the usûl (rhythm) used in Turkish music and its elements, tempo and metronome values, and the comparison of the use of these elements in Turkish and Western music works and studies. In line with the findings, the cases as a result of stating or not specifying the tempo term or metronome values in genres and works, and failure to comply with the mentioned tempo term or metronome values in the vocalization of the works were observed and discussed in the discussion section of the research. In the suggestions part of the research, the solution for the works that do not have the tempo term or metronome value, the ways of detection, the determination of the tempo term and metronome values in the works to be created are discussed. As a result, it has been concluded that the problems that may occur when the tempo term or metronome values are not specified in the works and works, and these problems are not experienced in the mentioned works. In line with the results of the findings, it has been observed that the purpose and importance of the research has been reached in a positive way.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları DergisiVolume
9Issue
17Collections
- Cilt 9 : Sayı 17 [13]