Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYazgan, Akan Deniz
dc.date.accessioned2023-08-31T11:37:01Z
dc.date.available2023-08-31T11:37:01Z
dc.date.issued28.01.2021en_US
dc.identifier.citationYazgan, A. D. (2021). Investigation of the Relationship Between Pre-service Teachers' Lateral Thinking Levels and Problem Solving Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (1) , 20-37 . DOI: 10.30831/akukeg.793247en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1284026
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10390
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine to what extent problem-solving skill contributes to the prediction of lateral thinking. The sample of the research consisted of 475 undergraduate students, more specifically 357 female (75.2%) and 118 male (24.8%) students, attending the Faculty of Education at Çanakkale Onsekiz Mart University in Çanakkale, Turkey. The Problem-Solving Inventory – developed by Heppner and Petersen (1982) – and the Lateral Thinking Scale – developed by Semerci (2016) – were employed in the study to collect data. The descriptive statistics (frequency, percentage, arithmetic mean, and standard deviation) and multiple regression analysis were used to analyze the obtained data. According to the findings of the study, the lateral thinking levels of the teacher candidates were high, and their problem-solving skills were at a positive medium level. The teacher candidates' confidence in problem-solving ability and approach-avoidance scores positively affected their lateral thinking levels, on which their personal control scores exerted negative effects. In addition, the participating preservice teachers' total scores of problem-solving skills significantly predicted their lateral thinking scores.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, yanal düşünmenin yordanmasında problem çözme becerisinin ne düzeyde katkıda bulunduğunu belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ne devam eden 357 kız (%75.2), 118 erkek (%24.8) toplam 475 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen Problem Çözme Envanterive Semerci (2016) tarafından geliştirilen Yanal Düşünme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler (frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma) ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgulara göre, öğretmen adaylarının yanal düşünme düzeyleri yüksek, problem çözme becerileri pozitif orta düzeydedir. Öğretmen adaylarının problem çözme yeteneğine güven ve yaklaşma-kaçınma puanları, yanal düşünme düzeyini olumlu yönde etkilerken, kişisel kontrol puanları olumsuz yönde etkilemektedir. Ayrıca öğretmen adaylarının problem çözme becerisi toplam puanları, yanal düşünme puanlarını anlamlı olarak yordamaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.793247en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectLateral Thinkingen_US
dc.subjectProblem-Solvingen_US
dc.subjectTeacher Trainingen_US
dc.subjectTeacher Candidatesen_US
dc.titleInvestigation of the relationship between pre-service teachers' lateral thinking levels and problem-solving skillsen_US
dc.title.alternativeÖğretmen adaylarının yanal düşünme düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0002-4607-6700en_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.startpage20en_US
dc.identifier.endpage37en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster