Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKızıltaş, Yusuf
dc.date.accessioned2023-09-01T06:10:52Z
dc.date.available2023-09-01T06:10:52Z
dc.date.issued31.01.2022en_US
dc.identifier.citationKızıltaş, Y. (2022). Language Conflict, Language and Culture Shock in The Context of Bilingual Primary School Students . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (1) , 191-215 . DOI: 10.30831/akukeg.954364en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/68143/954364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10418
dc.description.abstractMany bilingual students studying at schools in rural areas of Eastern and Southeastern Turkey experience language conflict in the process of acquiring Turkish. Likewise, teachers appointed to schools where bilingual students are educated, especially from the western regions of Turkey, have problems adapting to the region’s culture and language. The problems experienced and seen cause language and culture shock for teachers. At the same time, these problems lead to various negativities on students and teachers in the education process. In this study, language conflict experienced by bilingual students was evaluated according to teacher opinions. Likewise, it is aimed to question the dimensions and consequences of language and culture shock in teachers. Teachers from different branches (n=120) working in the district villages of Van province were included in the study group. Research data were collected via an online questionnaire in the spring semester of the 2020-2021 academic year. The collected data were analyzed with the MaxQDA 2020 program. It was concluded that the students experienced intense language conflict at school. Similarly, it was concluded that the teachers also experienced language and culture shocks in the eastern regions where they were assigned.en_US
dc.description.abstractTürkiye’nin Doğu ve Güneydoğusunun kırsal bölgelerinde bulunan okullarda eğitim alan birçok iki dilli öğrenciler Türkçeyi edinme sürecinde dil çatışması yaşamaktadırlar. Aynı şekilde iki dilli öğrencilerin eğitim gördüğü okullara Türkiye’nin özellikle batı bölgelerinden atanan öğretmenler de bölgenin kültürüne ve diline uyum sağlamada sorun yaşamaktadırlar. Yaşanan ve görülen sorunlar öğretmenler için dil ve kültür şokuna neden olmaktadır. Aynı zamanda bu sorunlar, eğitim sürecinde öğrenci ve öğretmenler üzerinde çeşitli olumsuzluklara yol açmaktadır. Bu çalışmada iki dilli öğrencilerde yaşanan dil çatışması öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmiştir. Aynı şekilde, öğretmenlerde de dil ve kültür şokunun boyutlarını, sonuçlarını sorgulamak amaçlanmıştır. Van ilçe köylerinde görev yapan farklı branşlardan öğretmenler (n=120) çalışma grubuna dâhil edilmiştir. Araştırma verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde çevrimiçi anket yoluyla toplanmıştır. Toplanan veriler MaxQDA 2020 programı ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin okulda yoğun dil çatışması yaşadıkları sonucu ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde öğretmenlerin de atandıkları doğu bölgelerinde dil ve kültür şokları yaşadıkları sonucuna varılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.954364en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBilingual Studentsen_US
dc.subjectLanguage Conflicten_US
dc.subjectLanguage Shocken_US
dc.subjectCulture Shocken_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectİki Dilli Öğrencileren_US
dc.subjectDil Çatışmasıen_US
dc.subjectDil Şokuen_US
dc.subjectKültür Şokuen_US
dc.subjectÖğretmenleren_US
dc.titleBilingual students, language conflict, language - culture shock: Situations faced by teachers assigned to eastern regions of Turkeyen_US
dc.title.alternativeİki dilli öğrenciler, dil çatışması, dil - kültür şoku: Türkiye’nin doğu bölgelerine atanan öğretmenlerin yüzleştikleri durumlaren_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0001-9434-4629en_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.startpage191en_US
dc.identifier.endpage215en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record