Analysis of preschool teachers’ views on out of school learning activities
Citation
Güngör, C. & Göloğlu Demir, C. (2022). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Faaliyetlerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (1) , 15-30 . DOI: 10.32709/akusosbil.852503Abstract
Phenomenology, one of the qualitative research designs, was used in this study, which aims to examine
how preschool teachers perceive out-of-school learning activities. Participants in the study were
determined using an easily accessible sampling method. In this context, research was carried out with 19
pre-school teachers in a city that the researcher can easily reach. Research data were collected using a
semi-structured interview form. The data were analyzed using the content analysis technique, using Excel
and Word programs. As a result, within the framework of the opinions of preschool teachers participating
in the study; OSLA's (out-of-school learning activities) predominantly include learning (permanent
learning, indoor and outdoor learning, learning reinforcement, and experience), child contribution (skill
development and obtaining educational program outcomes) and environment (institutions/ organizations,
garden-greenhouse, theater / cinema and nature). According to the teachers, the main problems in terms
of the execution of OSLA and the problems encountered in the process; security and control of children,
parents' anxiety and unwillingness, the cost of the activity, the incompatibility of the curriculum,
bureaucratic procedures and communication difficulties with children. Teachers' opinions about the
competence of OSLA; shows that they did not receive in-service training or insufficient in-service
training. In addition, it is understood that teachers have a positive perception of competence in terms of
good research, preparation, and planning, benefiting from relevant guides and coping with difficult
conditions. On the other hand, it is seen that they have a negative perception of efficacy in ensuring child
safety and having difficulty coping with children. Okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme faaliyetlerini nasıl algıladıklarını incelemeyi amaçlayan
bu araştırmada nitel araştırma desenlerinde biri olan olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmada
katılımcılar kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu kapsamda bir ilde araştırmacının
kolay bir şekilde ulaşabildiği 19 okul öncesi öğretmeni ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma
verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniğiyle, Excel ve
Word programlarından yararlanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, araştırmaya katılan okul öncesi
öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde; ODÖF’ün (okul dışı öğrenme faaliyetleri) öğretmenler için
ağırlıklı olarak öğrenme (kalıcı öğrenme, kapalı ve açık alanlarda gerçekleştirilen öğrenme, öğrenmeyi
pekiştirme ve deneyim), çocuğa katkı sağlama (beceri geliştirme ve öğretim program kazanımlarını elde
etme) ve ortam (kurum/kuruluşlar, bahçe-sera, tiyatro/sinema ve doğa) anlamlarına geldiği görülmektedir.
ODÖF’ün yürütülmesi ve süreçte karşılaşılan sorunlar anlamında öğretmenlere göre başlıca sorunların;
çocukların güvenlik ve kontrolü, veli kaygısı ve isteksizliği, faaliyetin maliyeti, öğretim programının tam
olarak uygun olmaması, bürokratik prosedürler ve çocuklarla yaşanan iletişim güçlüğü olduğu
anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin ODÖF açısından yeterlilikleri hakkındaki görüşleri; konuyla ilgili hizmetiçi eğitim almadıklarını ya da yetersiz hizmet içi eğitim aldıklarını ortaya koymaktadır. Ayrıca
öğretmenlerin, ODÖF ile ilgili iyi araştırma, ön hazırlık ve plan yapabilmeleri, ilgili kılavuzlardan
yararlanabilme ve zor koşullarla baş edebilmeleri konusunda olumlu yeterlik algısına sahip oldukları
anlaşılmaktadır. Diğer taraftan, çocuk güvenliğini sağlama ve çocuklarla baş etmekte zorlanma
konusunda olumsuz yeterlik algısına sahip oldukları görülmektedir.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
24Issue
1Collections
- Cilt 24 : Sayı 1 [25]