Impact of creative drama method on students’ speaking skills
Künye
Öztürk Pat, Ö. & Yılmaz, M. (2021). Impact of Creative Drama Method on Students’ Speaking Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (2) , 223-245 . DOI: 10.30831/akukeg.740277Özet
Aim of the research was to investigate the impact of creative method on improving students’ speaking skills in primary school 3rd grade Turkish language course. The study was carried out with primary school 3rd graders studying at a private primary school in Çaycuma, Zonguldak. The research was carried out on forty-six 3rd grade students. Quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used in the study. Speaking education was given using creative drama method in the experimental group and using current instructional program (traditional teaching method) in the control group. In the study, “Speaking Skill Assessment Rubric” developed by the researcher was employed as data collection instrument. Intervention lasted for six weeks. Shapiro-Wilk normality test was employed to determine whether the data showed normal distribution or not. The data were analyzed via SPSS package program version 20.0. Arithmetic mean, standard deviation and t test was calculated in data analysis. As a result of the study, a significant difference was observed between speaking skills of the students in the experimental group and the ones in the control group; the difference was in favor of the experimental group. Araştırmanın amacı ilkokul 3. Sınıf Türkçe dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmeye etkisini incelemektir. Araştırma Zonguldak ili Çaycuma ilçesindeki özel bir ilkokulda 3. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırma 3. sınıfta öğrenim gören 46 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen model kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere yaratıcı drama yöntemi ile kontrol grubundaki öğrencilere ise mevcut öğretim programı ile (geleneksel öğretim yöntemiyle) konuşma eğitimi verilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Konuşma Becerilerini Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Uygulama 6 haftada gerçekleştirilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Shapiro-Wilk normallik testi ile belirlenmiştir. Veriler SPSS 20.0 paket programına göre analiz edilmiştir. Verilerin analizinde istatistiksel işlemlerden aritmetik ortalama, standart sapma ve t testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney grubundaki öğrencilerin konuşma becerileri ile kontrol grubundaki öğrencilerin konuşma becerileri arasında anlamlı bir farklılık olduğu, bu farklılığın deney grubu lehine olduğu tespit edilmiştir. Buna göre yaratıcı drama yöntemi ile yapılan konuşma eğitiminin öğrencilerin konuşma becerilerine olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
14Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/60569/740277https://hdl.handle.net/11630/10430
Koleksiyonlar
- Cilt 14 : Sayı 2 [10]