Mind map technique in physical education: Development of cognitive and psychomotor skills
Citation
Temiz, C. N. & Sivrikaya, A. H. (2023). Mind Map Technique in Physical Education: Development of Cognitive and Psychomotor Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 20-40 . DOI: 10.30831/akukeg.1175006Abstract
This study aimed to measure the success of teaching volleyball in the physical education course with the mind map technique. The study employed a quasi-experimental pre-posttest design with an experimental group and a control group. The study was completed with a total of 66 students, including 33 students in the experimental group and 33 in the control group. A pretest was administered to the groups to explore the cognitive and psychomotor skill levels of the students in relevant subjects to be taught. The experimental group was taught using mind maps in 40-min classes every week for 9 weeks, while the control group was taught using conventional teaching methods. At the end of the 9-week period, the tests were administered again. To collect data, a Volleyball Knowledge Test and a Volleyball Skill Test were used. The posttest results showed that the cognitive domain, overhead pass, and bump pass scores of the experimental group were higher. In the comparisons of the cognitive and psychomotor skill levels of the two groups, a statistically significant difference was found in favor of the experimental group in the cognitive and psychomotor domains. Bu araştırmanın amacı, zihin haritası tekniği ile işlenen beden eğitimi dersinin voleybol ünitesindeki başarısını incelemektir. Araştırma deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desenden oluşmaktadır. Çalışma, 33 deney 33 kontrol grubu olmak üzere toplamda 66 öğrenci ile tamamlanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının bilişsel ve psikomotor düzeylerini ölçmek amacıyla öğretilecek konulara yönelik ön test uygulaması yapılmıştır. 9 hafta boyunca deney grubu haftada 40 dakika Zihin Haritası Tekniği ile ders işlerken kontrol grubu geleneksel öğretim yöntemiyle derslerini işlemeye devam etmiştir. 9 haftanın bitiminde deney ve kontrol grubunun bilişsel ve psikomotor düzeylerini ölçmek amacıyla testler tekrar uygulanmıştır. Verilerin toplanmasında Voleybol Bilgi Testi ile Voleybol Beceri Testi kullanılmıştır. Araştırmanın son test sonuçlarında; bilişsel alan, parmak pas ve manşet pas becerilerinin deney grubu lehine anlamlı olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak; Her iki grubun bilişsel ve psikomotor alan düzeyleri karşılaştırıldığında, bilişsel ve psikomotor alanda deney grubu lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
1Collections
- Cilt 16 : Sayı 1 [10]