Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorEker, Esra
dc.contributor.authorAksoy, Nuri Can
dc.contributor.authorKarabay, Ersoy
dc.contributor.authorGöktaş, Mehmet
dc.contributor.authorÇiloğlan Konur, Fatma
dc.date.accessioned2023-09-01T07:33:10Z
dc.date.available2023-09-01T07:33:10Z
dc.date.issued27.04.2021en_US
dc.identifier.citationAksoy, N. C. , Karabay, E. , Eker, E. , Göktaş, M. & Çiloğlan Konur, F. (2021). An Investigation of Doctoral Dissertation Abstracts Written Between 2010-2017 in Turkey . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (2) , 246-263 . DOI: 10.30831/akukeg.850474en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/60569/850474
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10434
dc.description.abstractThe purpose of this study, which is a case study based on the qualitative research model, is to examine the appropriateness of the doctoral dissertation abstracts written between 2010 and 2017. For this purpose, 3463 doctoral dissertation abstracts, written in education, were accessed through the website of The National Thesis Center of Turkey by using the "advanced search" option based on predefined criteria. No sampling method was used in the research, and all the dissertations in the field of interest were accessed. To examine the dissertation abstracts, an abstract review form was developed by the researchers, and after receiving the view of the experts, fifty dissertation abstracts were examined in collaboration with 5 researchers to ensure compatibility and clarity. The form was finalized after the joint review/evaluation. Each dissertation abstract was examined independently by two different experts. The differences in the two expert reviewers’ opinions were also revised by a third expert, and the final decision was made on the abstract. A descriptive statistical analysis was conducted on the data collected by the dissertation abstract form. While it was found that almost all of them included aims and findings presented in an academic tone, they did not mention the sampling and data collection tools. However, a number of abstracts were included data collection and sampling methods, and also, a limited amount of reference and abbreviation was used. Along with these findings, it was also found that the number of doctoral dissertations did not differ significantly over the years. In line with these findings, it was concluded that Turkey has gender equality in education opportunities, and there is a lack of information regarding the information on the method of dissertation abstract. The differences in the Ph.D. dissertation abstracts, not only between university programs but also within the universities in Turkey, make it difficult to obtain an idea of the dissertations. In the dissertation writing guides of the institutes, it is suggested that the dissertation abstracts should be expressed in a new common national template by considering the required qualifications.en_US
dc.description.abstractNitel araştırma desenlerinden durum çalışması modelinde olan bu çalışmada 2010-2017 yılları arasında yazılan doktora tez özetlerinin incelenmesini amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye ulusal tez merkezi adresinden eğitim alanındaki 3463 doktora tez özetine ulaşılmıştır. Araştırmacılar tez özeti inceleme formu geliştirmiştir. Özetler doküman analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Her bir özet iki farklı uzman birbirlerinden bağımsız olarak incelenmiştir. Tez özetlerinin neredeyse tamamına yakınında amaç, bulgulara yer verildiği, çoğunda örneklemden ve veri toplama araçlarından bahsedilmediği görülmüştür. Bununla birlikte az sayıda tezde veri toplama ve örnekleme yöntemine yer verildiği, az sayıda kısaltma ve referans kullanıldığı görülmüştür. Yıllar içinde doktora tez sayılarının cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Sonuç olarak tez özetlerinde özellikle yöntem bilgisi eksikliği olduğu görülmektedir. Üniversiteler arasında, hatta üniversitelerin kendi içerisindeki programlardaki doktora tez özeti farklılıkları tez hakkında fikir edinilmesini zorlaştırmaktadır. Enstitülerin tez yazım kılavuzlarında, tez özetlerinin, gerekli nitelikler dikkate alınarak ulusal yeni bir şablonda ifade edilmelidir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.850474en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPostgraduateen_US
dc.subjectAbstracten_US
dc.subjectAbstract Writingen_US
dc.subjectDoctoral Dissertationen_US
dc.subjectÖzeten_US
dc.subjectAkademik Yazıen_US
dc.subjectDoktora Tezien_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectLisansüstüen_US
dc.titleAn investigation of doctoral dissertation abstracts written between 2010-2017 in Turkeyen_US
dc.title.alternativeTürkiye'de 2010-2017 yıllarında tamamlanmış olan doktora tez özetlerinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentHasan Kalyoncu Üniversitesien_US
dc.authorid0000-0001-9178-4696en_US
dc.authorid0000-0001-6087-8884en_US
dc.authorid0000-0002-9499-2009en_US
dc.authorid0000-0003-3771-3488en_US
dc.authorid0000-0003-4456-3772en_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.startpage246en_US
dc.identifier.endpage263en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster