İlkokul ve ortaokul matematik ders kitabı etkinliklerinin gerçek hayatla ilişkilendirme açısından incelenmesi
Citation
Bingölbali, E. & Özdiner, M. (2022). İlkokul ve Ortaokul Matematik Ders Kitabı Etkinliklerinin Gerçek Hayatla İlişkilendirme Açısından İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (1) , 45-65 . DOI: 10.32709/akusosbil.885878Abstract
Bu çalışmanın amacı ilkokul ve ortaokul matematik ders kitaplarında yer alan etkinlikleri gerçek hayatla
ilişkilendirme açısından incelemektir. Bu amaçla her bir sınıf seviyesinden (1-8. sınıflar) birer matematik
ders kitabı olmak üzere toplamda sekiz kitaptaki 254 etkinlik incelenmiştir. Çalışmada doküman analizi
yöntemi kullanılmış olup, etkinlikler Gainsburg’un (2008) ‘basit analojiler, klasik sözel problemler,
gerçek verinin analizi, toplumda matematiğin tartışılması, matematik kavramlarının somut/uygulamalı
gösterimleri, gerçek olguların matematiksel modellenmesi’ kategorileri kullanılarak analiz edilmiştir.
Tüm ders kitapları birlikte düşünüldüğünde, etkinliklerin %52’sinde gerçek hayatla ilişkilendirmeye yer
verilmiş, %48’inde ise yer verilmemiştir. Ders kitabı özelinde düşünüldüğünde, gerçek hayatla
ilişkilendirme ilkokul seviyesinde en fazla 2. sınıf (%69) ve en az 4. sınıf (%15) etkinliklerinde; ortaokul
seviyesinde ise en fazla 6. sınıf (%57) ve en az 8. sınıf (%27) etkinliklerinde yer bulmuştur. Gerçek
hayatla ilişkilendirmenin olduğu etkinliklerin büyük çoğunluğunun matematik kavramlarının
somut/uygulamalı gösterimleri formatında olduğu bulunmuştur. Ders kitaplarında ‘gerçek olguların
matematiksel modellenmesi’ ile ‘toplumda matematiğin tartışılması’ kategorilerine karşılık gelebilecek
etkinliklere yer verilmediği, basit analojiler, klasik sözel problemler, gerçek verinin analizi kategorilerine
karşılık gelen etkinliklere ise az sayıda yer verildiği görülmüştür. Gerçek hayatla ilişkilendirme içeren
etkinliklerin ağırlıklı olarak ilgili kazanımların uygulamalı pekiştirilmesine yönelik olduğu, etkinliklerde
öğrencilere genelde yönerge takipçiliği rolü verildiği ve etkinliklerin etkin problem çözme ve
matematiksel modelleme yapma gibi üst düzey düşünme becerilerini kullanmayı gerektirmediği
görülmüştür. This study examined the tasks in primary and middle school mathematics textbooks in terms of real-life
connection. 254 tasks in eight textbooks were examined. Document analysis method was used and tasks
were analyzed using Gainsburg's (2008) real-life connection categories: “simple analogies, classical word
problems, real-data analysis, discussions of mathematics in society, hands-on representations of
mathematics concepts, mathematically modelling real-phenomena”. 48% of the tasks in eight books
included real-life connection, %52 of them did not have this connection. The 2nd grade textbook (69%) at
the primary level and the 6th grade textbook (57%) at the middle school level contained the highest rate of
real-life connection tasks while the 4th (15%) and the 8th grade ones (27%) contained the least of such
tasks for the respective levels. Most tasks with real-life connection were in the form of ‘hands-on
representations of mathematics concepts’. Both ‘mathematically modelling real-phenomena’ and
‘discussions of mathematics in society’ tasks were not encountered. ‘Simple analogies’, ‘classical word
problems’ and ‘analysis of real data’ tasks were given with a small number. The real-life connection tasks were mainly related to the concepts’ application, students were generally given the role of instruction
follow-up, and these tasks did not require the use of high-level thinking skills such as mathematical
modelling and problem solving.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
24Issue
1Collections
- Cilt 24 : Sayı 1 [25]