Intelligence differences across years: A trend analysis
Citation
Bal Sezerel, B. , Ateşgöz, N. N. & Kirişçi, N. (2023). Intelligence Differences across Years: A Trend Analysis . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 107-126 . DOI: 10.30831/akukeg.1099061Abstract
The Flynn effect, which advocated that there was a rise in the global IQ score, was widely accepted by the relevant scientific community. However, there are recent research findings that this effect has been reversed. In this study, both Flynn and anti-Flynn effects were investigated. The purpose of this study is to analyze students' general, verbal, and visual intelligence score trends in the last six years (range = 2016–2021). The participants of the study included 2192 students who were in first grade in elementary school by the time of data collection. The Anadolu-Sak Intelligence Scale (ASIS) was used to measure the full-scale IQ, verbal IQ, and visual IQ scores of the participants. Participants’ mean general, verbal, and visual intelligence scores in different years were analyzed by trend analysis. The research findings showed that there was a descending trend in general, verbal, and visual scores between the years 2016 to 2021. Moreover, our findings reveal that there is a sharp decrease in IQ score trends between 2020 and 2021. Because of this study, the Flynn effect could not be seen in the way that was predicted. Global IQ puanında bir artış olduğunu belirten Flynn etkisi, ilgili bilim alanında genel olarak kabul görmüştür. Ancak son yıllarda global IQ puanında bir düşüş olduğu görüşü yaygınlaşmıştır. Bu çalışmada Flynn ve anti-Flynn etkisi görüşleri araştırılmıştır. Çalışmanın amacı, öğrencilerin son 6 yıldaki (2016-2021) genel zekâ, sözel zekâ ve görsel zekâ puanlarının trendini analiz etmektir. Araştırmanın katılımcılarını 2192 ilkokul birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların genel, sözel ve görsel zekâ puanlarını ölçmek için Anadolu-Sak Zekâ Ölçeği (ASIS) kullanılmıştır. Farklı yıllardaki genel, sözel ve görsel zekâ puan ortalamaları trend analizi ile karşılaştırılmıştır. Araştırma bulguları, 2016-2021 yılları arasında sözel ve görsel puanların trendinde aşağı doğru bir yön olduğunu göstermiştir. Özellikle 2020 ve 2021 yılları arasında zekâ puan ortalamalarında daha fazla bir düşüş olduğu görülmüştür. Bu araştırmada Flynn etkisinin yordamaları gözlenmemiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
1Collections
- Cilt 16 : Sayı 1 [10]