Using the mind mapping method in web-based teaching: Preservice teachers' metacognitive learning strategies and selfdirected learning skills
Citation
Gündüzalp, C. (2023). Using the Mind Mapping Method in Web-Based Teaching: Pre-Service Teachers' Metacognitive Learning Strategies and Self-Directed Learning Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 218-241 . DOI: 10.30831/akukeg.1162929Abstract
The study was carried out to determine the effects of the mind mapping method in web-based courses on students' metacognitive learning strategies and self-regulated learning skills and to determine the students' views on this. The study findings showed that there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the students in the experimental group regarding their metacognitive learning strategies and self-regulated learning skill levels. In addition, the study findings revealed that there was a significant difference in favor of the experimental group between the scores of the experimental and control groups regarding metacognitive learning strategies and selfregulated learning skill levels. On the other hand, the findings on student opinions showed that students generally had positive opinions about the mind mapping method. In addition, the use of the mind mapping method had significant contributions to the students' metacognitive learning strategies and self-learning skill levels. Considering the results of this study, the use of the mind mapping method in web-based courses significantly supported the metacognitive learning strategies of the students and contributed positively to the increase in self-learning skill levels. Çalışma web tabanlı derslerde zihin haritalama yönteminin kullanımının öğrencilerin bilişüstü öğrenme stratejileri ve öz yönetimli öğrenme becerilerine etkilerini ve buna ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma bulguları, deney grubundaki öğrencilerin bilişüstü öğrenme stratejileri ve öz yönetimli öğrenme beceri düzeylerine ilişkin ön test son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. Bunun yanında çalışma bulgularından deney ve kontrol gruplarının bilişüstü öğrenme stratejileri ve öz yönetimli öğrenme beceri düzeylerine ilişkin puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu anlaşılmıştır. Öte yandan öğrenci görüşlerine yönelik bulgular ise öğrencilerin genel anlamda zihin haritalama yöntemine karşı olumlu görüşlere sahip olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak öğrenci görüşlerine ilişkin bulgulardan zihin haritalama yönteminin kullanılmasının öğrencilerin bilişüstü öğrenme stratejileri ve öz yöntemli öğrenme beceri düzeylerine önemli katkılarının olduğu anlaşılmıştır. Çalışma sonuçları göz önünde bulundurulduğunda web tabanlı derslerde zihin haritalama yönteminin kullanılması öğrencilerin, bilişüstü öğrenme stratejilerini önemli ölçüde desteklemiş ve öz yöntemli öğrenme beceri düzeylerinin artmasına olumlu katkılar sağlamıştır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
1Collections
- Cilt 16 : Sayı 1 [10]