Counselor candidates' journey of self-awareness: Personality theories
Citation
Şimşir, Z. (2021). Counselor Candidates' Journey of Self-Awareness: Personality Theories . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (3) , 308-322 . DOI: 10.30831/akukeg.862571Abstract
Self-awareness is one of the main characteristics of effective counselors. However, there is not a course to help increase the level of self-awareness of counselor candidates in the Guidance and Psychological Counseling (GPC) curriculum in Turkey. The present study aimed to examine the opinions of counselor candidates about the course of personality theories in the GPC undergraduate program in the 4th semester on the contribution of their self-awareness. The phenomenology design was used in this qualitative study. 45 counselor candidates who took the course of personality theories during one semester (14 weeks) participated in the study. A semi-structured interview form consisting of open-ended questions was used to collect the data. As a result of analyzing data with descriptive and content analysis, the themes of the awareness of personality traits, awareness of personality development, self-discovery, situational awareness, predisposition to being a counselor, and categories under these themes emerged. These results indicated that the course of personality theories contributes to the counselor candidates to know themselves better and increase their level of self-awareness. The findings were discussed in light of the relevant literature and recommendations were provided for counselor educators. Öz-farkındalık, etki yaratan psikolojik danışmanların temel özelliklerinden biridir. Ancak Türkiye’deki
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) müfredatında psikolojik danışman adaylarının öz-farkındalık düzeyini
artırmaya yönelik doğrudan bir ders bulunmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, RPD lisans programında 4. yarıyılda
bulunan kişilik kuramları dersinin psikolojik danışman adaylarının öz-farkındalıklarına katkısına ilişkin görüşlerini
incelemektir. Nitel yöntemle gerçekleştirilen bu araştırmada fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmaya bir
dönem boyunca (14 hafta) kişilik kuramları dersini alan 45 psikolojik danışman adayı katılmıştır. Verilerin
toplanmasında açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler
betimsel ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz neticesinde kişilik özelliklerine ilişkin farkındalık,
kişilik gelişimine ilişkin farkındalık, kendini keşfetme, durumsal farkındalık, psikolojik danışmanlığa yatkınlık
temaları ve bu temalar altında kategoriler ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar kişilik kuramları dersinin psikolojik danışman
adaylarının kendilerini daha iyi tanımlarına ve öz-farkındalık düzeylerinin artmasına katkı sağladığına işaret
etmektedir. Araştırma sonuçları ilgili literatür ışığında tartışılmış ve psikolojik danışman eğitimcileri için öneriler
sunulmuştur.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
14Issue
3Collections
- Cilt 14 : Sayı 3 [10]