Determining tendency levels and opinions of secondary school 12th grade students on private tutoring
Künye
Turkan, A. & Çeliköz, N. (2023). Determining Tendency Levels and Opinions of Secondary School 12th Grade Students on Private Tutoring . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (2) , 305-327 . DOI: 10.30831/akukeg.1178067Özet
The purpose of this study is based on various variables (gender and state of taking private tutoring) to determine differentiation in private tutoring tendencies of 12th grade students and their opinions about private tutoring. Mixed method sequential explanatory design was used in this study. The quantitative study group consists of 717 students in 12th grade secondary school studying in different schools types in İstanbul. Quantitative data were collected through stratified sampling method. The qualitative study group consists of 11 students selected according to quantitative data. The maximum variation sampling method was preferred for collecting qualitative data. The “Private Tutoring Tendency Scale” was used for collecting quantitative data; the semi-structured interview form developed by the researchers was used for collecting qualitative data. According to the study results, it was observed that there is significant difference in private tutoring tendency levels of the participants with respect to the gender and private tutoring experience variables. When qualitative findings are considered, it is evident that opinions of the participants are mainly gathered under the themes. These themes are reason for private tutoring tendency, general opinions on private tutoring and methodological opinions on private tutoring. Depending on the findings obtained within the scope of the research, suggestions were made for the legal regulation and the examination of private tutoring from different perspectives. Bu araştırmanın amacı, 12.sınıf öğrencilerinin çeşitli değişkenlere (cinsiyet ve özel ders alma durumu) göre özel ders eğilimlerinin farklılaşma durumu ve öğrencilerin özel derse yönelik görüşlerinin tespit edilmesidir. Araştırmada, nicel ve nitel yöntemler birlikte kullanıldığı için araştırma karma desende tasarlanmıştır. Nitel verilerin toplanması nicel verilere bağlı olarak gerçekleşmektedir. Bu bağlamda karma yöntemlerden açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel çalışma grubunu İstanbul ilinde farklı okul türlerine devam eden 717 ortaöğretim 12. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Nicel veriler tabakalı örneklem yöntemi ile toplanmıştır. Nitel çalışma grubunu ise nicel verilere bağlı olarak seçilen 11 öğrenci oluşturmuştur. Nitel verilerin toplanmasında, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Nicel verilerin toplanmasında “Özel Ders Eğilim Ölçeği”, nitel verilerin toplanmasında ise araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların özel ders eğilim düzeylerinde; cinsiyet, okul türü, ve özel ders alma durumu anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Nitel bulgular incelendiğinde ise katılımcılar belirttikleri görüşlerin genel olarak; özel derse yönelim nedeni, özel derse yönelik genel görüşler, özel derse yönelik yöntemsel görüşler ve çözüm önerileri başlıkları altında toplandığı tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara bağlı olarak yasal düzenleme ve farklı açılardan özel dersin incelenmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
16Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/76298/1178067https://hdl.handle.net/11630/10471
Koleksiyonlar
- Cilt 16 : Sayı 2 [11]