Empathy levels and personal meaning profiles of psychological counselor candidates: A longitudinal study
Citation
Düşünceli, B. , Çolak, T. S. & Koç, M. (2021). Empathy Levels and Personal Meaning Profiles of Psychological Counselor Candidates: A Longitudinal Study . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (3) , 373-388 . DOI: 10.30831/akukeg.835056Abstract
The aim of this longitudinal study was to examine the empathy levels and personal meaning profiles of
the psychological counseling candidates studying at university. The research was based on descriptive method. The
main purpose was to comparatively examine the changes in the empathy levels and personal meaning profiles of the
participants with respect to years. The study group consisted of 36 participants (30.6% of whom were boys, and
69.4% of whom were girls) who were studying at university between the academic years of 2015 and 2019. The data
were collected once each year (first, second, third, and fourth grades) from the participants involved in the study
group. In order to collect data, which were then analyzed using Statistical Package (SPSS), One Way Anova with
repeated measures and the Friedman Test were used. The findings revealed that the basic empathy levels of the
prospective psychological counselors did not change during their undergraduate studies, whereas the level of their
pursuit of personal meaning in religion and intimacy did change. Counselor Candidates received the highest score in
the first year and the lowest score in the fourth year on the dimensions of religion and intimacy of the Personal
Meaning Profile scale. Bu araştırmanın amacı, üniversitede öğrenim görmekte olan psikolojik danışman adaylarının empati düzeyleri
ve kişisel anlam profillerinin boylamsal olarak incelenmesidir. Araştırma betimsel yöntemle gerçekleştirilmiştir.
Temel amaç psikolojik danışman adaylarının empati düzeyleri ve kişisel anlam profillerinin yıllara göre değişimini
karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2019 eğitim öğretim yılları arasında dört yıl
boyunca öğrenim gören, çalışmaya gönüllü olarak katılım sağlayan 36 psikolojik danışman adayı (%30.6’sı erkek,
69.4’ü kız) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri çalışma grubunda yer alan katılımcılardan öğrenim gördükleri her
eğitim yılında (birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf) toplamda dört kez toplanmıştır. Araştırmanın verileri Temel
Empati Ölçeği ve Kişisel Anlam Profili ile toplanmıştır. Veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin
çözümlenmesinde tekrarlı ölçümler için Tek Yönlü Varyans Analizi ve Friedman testi uygulanmıştır. Araştırma
sonucunda, psikolojik danışman adaylarının temel empati düzeylerinin lisans eğitimleri süresince değişim
göstermediği, kişisel anlamı dinde arama ve yakınlıkta arama düzeylerinin ise lisans eğitimleri süresince değişim
gösterdiği bulunmuştur. Psikolojik danışman adayları, Kişisel Anlam Profili ölçeğinin din ve yakınlık boyutlarına ait
en yüksek puanı birinci sınıfta, en düşük puanı dördüncü sınıfta almışlardır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
14Issue
3Collections
- Cilt 14 : Sayı 3 [10]