Improving the teacher training process in special education: An action research
Künye
Yılmaz, Y. & Gürgür, H. (2023). Improving the Teacher Training Process in Special Education: An Action Research . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (3) , 502-535 . DOI: 10.30831/akukeg.1254380Özet
The special education teaching program in Turkey was united under a single roof with the decision taken by the Council of Higher Education in 2016. With this decision, the programs for teachers of the hearing impaired, the mentally disabled, the visually impaired and the gifted/special talented were organized as a new and single undergraduate program under the name of "Special Education Teaching". This research aimed to enhance the teaching practice process within the new special education program. For this purpose, the study was designed as action research. The research was conducted in a special education department in a province with a medium-sized population in Central Anatolia. The research participants included 19 faculty members, 24 undergraduate students, 12 special education teachers, one Ministry of National Education official, and one Directorate of National Education official. Semi-structured interviews, participant information forms, video recordings, documents, and a researcher diary were used for data collection. The data obtained from the research were analyzed using a systematic analysis approach. As a result of the research, arrangements were made in the new special education teacher training program in the areas needed in the teacher training process. Steps such as reorganizing the evaluation criteria and creating guidelines to determine the responsibilities of stakeholders are among these arrangements. With the Covid-19 pandemic, activities were carried out for material design and use in distance education and transfer of theoretical knowledge to the online teaching practice environment. Özel eğitim öğretmenliği programı Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı’nın 2016 yılında aldığı kararla tek çatı altında birleştirilmiştir. Bu karar ile birlikte işitme engelliler, zihin engelliler, görme engelliler ve üstün zekâlılar/özel yetenekliler öğretmenliği programları, “Özel Eğitim Öğretmenliği” adı altında yeni ve tek bir lisans programı olarak düzenlenmiştir. Araştırma kapsamında yeni özel eğitim öğretmenliği programında öğretmenlik uygulaması sürecinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma, eylem araştırması olarak desenlenmiştir. Araştırma İç Anadolu bölgesinde orta ölçekte nüfusa sahip bir ildeki özel eğitim bölümünde gerçekleştirilmiştir. Araştırma katılımcıları arasında 19 öğretim üyesi, 24 lisans öğrencisi, 12 özel eğitim öğretmeni, bir MEB yetkilisi ve bir MEM yetkilisi yer almaktadır. Araştırma kapsamında veri toplamada yarı-yapılandırılmış görüşme, katılımcı bilgi formu, video kayıtları, dokümanlar ve araştırmacı günlüğü kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler sistematik analiz yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda yeni özel eğitim öğretmenliği programında öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin gereksinim duyulan alanlarda düzenlemeler yapılmıştır. Değerlendirme kriterlerinin yeniden düzenlenmesi, paydaşların sorumluluklarının belirlenmesi adına yönergelerin oluşturulması gibi adımlar bu düzenlemeler arasında yer almaktadır. Covid-19 Pandemisiyle birlikte uzaktan eğitimde materyal tasarımı ve kullanımı, teorik bilgilerin çevrimiçi öğretmenlik uygulama ortamına transferine yönelik faaliyetler yürütülmüştür.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
16Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/79110/1254380https://hdl.handle.net/11630/10490
Koleksiyonlar
- Cilt 16 : Sayı 3 [10]