Values conveyed through distance education in geometry courses during COVID-19
Citation
Dede, Y. , Akçakın, V. & Kaya, G. (2021). Values Conveyed through Distance Education in Geometry Courses during COVID-19 . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (3) , 432-448 . DOI: 10.30831/akukeg.884376Abstract
Due to the COVID-19 pandemic, countries have had to change their usual teaching environment, and processes (especially traditional face to face education) with distance education. The purpose of this study was to investigate the Grade 9 mathematics course contents shared on the EBA platform in terms of mathematics values (mathematical values and mathematics educational values). In this sense, this study was a qualitative research based on document review. Data were collected from the Grade 9 mathematics course contents that exist in the EBA affiliated to the Turkish Ministry of National Education and were analysed using semantic content analysis. The results showed that the mathematical values such as objectivism, openness, rationalism, and the mathematics educational values such as formalistic view of mathematics learning, inquiry, instrumental understanding, facts & theories are often emphasized in distance education mathematics courses. The results of the study were also compared in detail with the results of the face-to-face mathematics education studies in the relevant literature (especially in the context of Turkey) and in this context some suggestions were also made for further studies. COVID-19 salgını nedeniyle, ülkeler alışılagelen öğretim ortam ve süreçlerini uzaktan eğitimle değiştirmek
zorunda kalmıştır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, Eğitim Bilişim Ağı [EBA] platformunda paylaşılan dokuzuncu
sınıf geometri ders içeriklerini matematik değerleri (matematiksel değerler ve matematik eğitimsel değerleri) açısından
incelemektir. Bu anlamda bu çalışma, doküman incelemesine dayalı nitel bir araştırmadır. Veriler, Milli Eğitim
Bakanlığı [MEB]- EBA platformundaki 9. sınıf geometri ders içeriklerinden elde edilmiş ve anlamsal içerik analizi
kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, nesnellik, açıklık, rasyonellik gibi matematiksel değerler ile formalistik bakış,
sorgulama, araçsal anlama, olgular ve teoriler gibi matematik eğitimi değerlerinin uzaktan eğitim ile yapılan geometri
derslerinde sıklıkla vurgulandığını ortaya koymuştur. Araştırmanın sonuçları, ilgili literatürdeki yüz yüze eğitim ile
yapılan matematik derslerine yönelik çalışmaların sonuçlarıyla da karşılaştırılmış ve bu bağlamda ileri çalışmalar için
de bazı önerilerde bulunulmuştur.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
14Issue
3Collections
- Cilt 14 : Sayı 3 [10]