Deep relationship between the “haha!” of humor and the “a-ha!” of learning: Context-based comic book development, teacher and student opinions
Citation
Yüzbaşıoğlu, M. K. & Kurnaz, M. A. (2023). Deep Relationship Between the “Haha!” of Humor and the “A-ha!” of Learning: Context-Based Comic Book Development, Teacher and Student Opinions . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (3) , 536-573 . DOI: 10.30831/akukeg.1268430Abstract
The research aimed to determine the opinions of the students and the course teacher with regard to using the comic book prepared in accordance with a context-based scenario as teaching material for the science course. Phenomenology, one of the qualitative research approaches, was used for research purposes. A context-based comic book was used as course material for 12 hours in a class of 18 5th-grade students. Semi-structured interviews were conducted with seven students and a course teacher, following the implementation, using the interview forms developed within the scope of the current research. The data obtained from the interviews were analyzed by content analysis and classified under the themes of “Academic”, “Affective”, “Association with Daily Life” and “Comic Books and Humor”. Pursuant to the results of the research, students, and course teacher declared the comic book as effective course material on the grounds that it makes the subject matter entertaining and understandable, facilitates learning, provides an opportunity for a permanent learning experience, provides an opportunity for individual learning, increases class participation, and supports the learning processes of students with literacy and language problems. Based on the results obtained, it has been suggested to use context-based comics in different units and lessons. Araştırmada fen bilimleri dersine yönelik bağlam temelli bir senaryoya göre hazırlanan çizgi romanın öğretim sürecinde kullanılmasıyla ilgili olarak öğrencilerin ve ders öğretmeninin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmada bağlam temelli hazırlanan çizgi roman, 5. sınıfta öğrenim gören 18 öğrencinin bulunduğu sınıfta ders materyali olarak 12 ders saati kullanılmıştır. Uygulama sonrasında yedi öğrenci ve uygulama öğretmeni ile mevcut araştırma kapsamında geliştirilen görüşme formları aracılığıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenerek “Akademik”, “Duyuşsal”, “Günlük Yaşamla İlişkilendirme” ve “Çizgi Roman ve Mizah” temalarında sınıflandırılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin ve uygulama öğretmenin çizgi romanın ele alınan konuyu eğlenceli ve anlaşılır kılması, öğrenmeleri kolaylaştırması, kalıcı öğrenmelere fırsat tanıması, bireysel öğrenmelere olanak sunması, derse katılımı artırması, okuma yazma ve dil bilme konusunda problemleri olan öğrencilerin öğrenmelerini desteklemesi gibi durumlardan dolayı etkili bir öğretim materyali olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Elde edilen sonuçlardan hareketle bağlam temelli olarak tasarlanan çizgi romanın öğrencilerin öğrenmelerini desteklemesinden dolayı öğretim materyali olarak farklı ünite ve derslerde yaygınlaştırılması tavsiye edilmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
3Collections
- Cilt 16 : Sayı 3 [10]