Development of self-efficacy for argumentation scale
Citation
Kıran, R. & Yıldız Feyzioğlu, E. (2021). Development of Self-Efficacy for Argumentation Scale . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (3) , 449-475 . DOI: 10.30831/akukeg.891057Abstract
The aim of the study is to develop a “Self-Efficacy Scale for Argumentation” (SEAS). The participants of the study consisted of 879 pre-service teachers. In order to examine construct validity of SEAS, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were utilised. The initial solution of the EFA results revealed that three-factor structure consisting of 24 items called "Effort", "Confidence" and "Determination" for argumentation was obtained. Since the factor-item correlations were not significant for the "Determination" scale (p>.05), the two-factor structure consisting of the “Effort” and “Confidence” for argumentation was validated by the repeated CFA. The accepted fit indices for the repeated CFA results were X2 / sd = 2.62; p <.001; RMSEA = 0.07; S-RMR = 0.05; NFI = 0.86; CFI = 0.91; GFI = 0.87. The moderate and significant correlation coefficients between the scores of the SEAS with the scale of “Inquiry Learning Skills Perception in Science” (Taşkoyan, 2008) proved the criterion validity of the SEAS. The test-retest reliability of the SEAS was found to be moderate and significant. The internal consistency of SEAS is 0.93. Finally a significant difference between the upper and lower groups means that the item discrimination of the SEAS is high. Çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarına yönelik “Argümantasyona Yönelik Öz-Yeterlik Ölçeği
(AYÖÖ)’nin geliştirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubu 879 öğretmen adayı oluşturmuştur. AYÖÖ’nün yapı
geçerliği açıklayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile incelenmiştir. İlk AFA sonuçlarına
göre, 24 maddeden oluşan ve “Çaba”, “Güven” ve “Kararlılık” olarak isimlendirilen üç faktörlü bir yapı elde
edilmiştir. “Kararlık” faktörü için faktör-madde ilişkilerinin anlamlı olmaması (p>.05) nedeniyle “Çaba” ve “Güven”
olarak iki boyutlu yapının doğrulanması için ikinci kez DFA yapılmıştır. İkinci DFA için kabul gören uyum
indeksleri X
2
/sd=2.62; p<.001; RMSEA=.07; S-RMR=.05; NFI=.86; CFI=.91; GFI=.87. AYÖÖ ile “Sorgulayıcı
Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği” (Taşkoyan, 2008) ile edilen orta düzeyde ve anlamlı korelasyon katsayıları,
AYÖÖ’nün ölçüt geçerliğini ortaya koymuştur. AYÖÖ’nün test-tekrar test sonuçları, ortalama düzeyde ve anlamlı
korelasyon katsayıları olduğunu göstermiştir. AYÖÖ’nün iç tutarlık katsayısı .93 olarak hesaplanmıştır. Son olarak,
alt ve üst gruplar arasında anlamlı bir farkın bulunması ölçme aracının madde ayırt ediciliğinin yüksek olduğunu
göstermektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
14Issue
3Collections
- Cilt 14 : Sayı 3 [10]