Development of multilingual preservice classroom teachers’ Turkish language skills: Mind and intelligence games
Citation
Uzuner, F. G. & Gözüküçük, M. (2023). Development of Multilingual Preservice Classroom Teachers’ Turkish Language Skills: Mind and Intelligence Games . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (3) , 674-699 . DOI: 10.30831/akukeg.1199657Abstract
The aim of this study was to examine the effect of mind and intelligence games on the development of multilingual preservice classroom teachers’ Turkish language skills. In the study, an embedded mixed methods design, which is included in the scope of mixed research designs, was adopted. A single group pretest-posttest design within the scope of the pre-experimental designs was taken as the basis in the quantitative dimension of the research; while in the qualitative dimension, a design related to the effects of the program in the context of a special case study was taken as the basis. The study group of the research consisted of multilingual preservice classroom teachers (n=10). Videos, semi-structured interviews, a questionnaire, diaries, metaphor form, and the Foreign Language Learning Practices Scale (FLLPS) were used as data collection tools. According to the results obtained from the data collection tools, at the end of this game process, the participants’ Turkish language skills, cognitive skills (memory, attention, perception, etc.), and affective skills (socialising, feeling happy, having fun, etc.) improved. It was also observed that this development process took place on the basis of cultural interaction. In light of the findings, it was concluded that the mind and intelligence games had positive effects on the development of the multilingual preservice teachers’ language skills. Bu çalışmada, çok dilli sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe dil becerilerinin geliştirilmesinde akıl ve zekâ oyunlarının etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma araştırma desenleri kapsamında yer alan iç içe karma yöntem deseni benimsenmiştir. Bu bağlamda, araştırmanın nicel boyutunda deney öncesi desenler kapsamında yer alan tek grup öntest-sontest deseni; nitel boyutunda ise özel durum kapsamında programın etkisi deseni esas alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu yabancı uyruklu çok dilli (n=10) sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak video, yarı yapılandırılmış mülakat, anket, günlük, metafor formu ve Yabancı Dil Öğrenme Uygulamaları Ölçeği (YDÖUÖ) kullanılmıştır. Bu oyun sürecinin sonunda veri toplama araçlarından elde edilen sonuçlar doğrultusunda katılımcıların Türkçe dil becerilerinin (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma), bilişsel becerilerinin (hafıza, dikkat, algı, vb.) ve duyuşsal becerilerinin (sosyalleşme, mutlu hissetme, eğlenme, vb.) geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu gelişim sürecinin kültürel bir etkileşim zemininde gerçekleştiği de görülmüştür. Bu gelişim sürecinin (dilsel, bilişsel, duyuşsal ve kültürel) ise deneyimsel öğrenme bağlamında gerçekleştiği sonucuna da ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, akıl ve zekâ oyunlarının çok dilli öğretmen adaylarının dil becerilerinin geliştirilmesi noktasında olumlu etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
3Collections
- Cilt 16 : Sayı 3 [10]