Öğretmen adaylarının akademik öz yeterlik düzeyleri ve mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi
Citation
Kılıç, M. Y. (2022). Öğretmen Adaylarının Akademik Öz Yeterlik Düzeyleri ve Mesleki Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (2) , 495-508 . DOI: 10.32709/akusosbil.942422Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının akademik öz yeterlik düzeyleri ile mesleki benlik saygıları
arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak yürütülmüştür. Çalışma
grubu toplam 370 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının akademik öz
yeterlik düzeylerinin “orta düzeyde yeterli” ve mesleki benlik saygılarının “yeterli” düzeyde olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların akademik öz yeterliklerinin ve mesleki benlik saygılarının
cinsiyetlerine göre anlamlı olarak farklılaşmadığı, sınıf düzeylerine göre ise anlamlı olarak farklılaştığı
sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda katılımcıların “akademik öz yeterlikleri” ve
“mesleki benlik saygıları” arasında “orta” düzeyde ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra
katılımcıların akademik öz yeterlikleri ile mesleki benlik saygısı ölçeğinin “mesleki kabul”, “mesleğin
değeri” ve “mesleğin işlevselliğine inanç” alt boyutları arasında “orta” düzeyde ilişki olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Son olarak öğretmen adaylarının akademik öz yeterliklerinin mesleki benlik saygılarını
anlamlı olarak yordadığı bulgusuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to examine the relationship between pre-service teachers' academic self-efficacy
levels and professional self-esteem. The research was conducted in accordance with the relational
screening model. The working group consists of 370 participants in total. As a result of the research, it
was concluded that the academic self-efficacy levels of the teacher candidates were "moderately
sufficient" and their professional self-esteem was "sufficient". In addition, it was concluded that the
participants' academic self-efficacy and professional self-esteem did not differ significantly according to
their gender, but differed significantly according to their grade levels. As a result of the correlation
analysis, it was concluded that there was a "moderate" relationship between the participants' "academic
self-efficacy" and "professional self-perception". In addition, it was concluded that there was a
"moderate" relationship between the participants' academic self-efficacy and the "professional
acceptance", "value of the profession" and "belief in the functionality of the profession" sub-dimensions
of the professional self-esteem scale. Finally, it was found that the academic self-efficacy of teacher
candidates significantly predicted their professional self-esteem.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
24Issue
2Collections
- Cilt 24 : Sayı 2 [25]