Ortaokul matematik öğretmenlerinin oran-orantı konusuyla ilgili alan bilgilerinin incelenmesi
Citation
Doğruel, A. B. & Karakuş, F. (2022). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Oran-Orantı Konusuyla İlgili Alan Bilgilerinin İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (3) , 885-904 . DOI: 10.32709/akusosbil.938560Abstract
Bu çalıĢmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin oran ve orantı konusuyla ilgili genel ve özel alan bilgilerini mesleki kıdemlerine göre incelemektir. Bu doğrultuda çalıĢma bir fenomenografik araĢtırmadır. ÇalıĢmanın katılımcılarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde görev yapan 90 ortaokul matematik öğretmeni oluĢturmaktadır. ÇalıĢmada veriler öğretmenlerin genel alan ve özel alan bilgilerini belirlemek amacıyla araĢtırmacılar tarafından oluĢturulan bir form ile yarıyapılandırılmıĢ mülakatlar yardımıyla toplanmıĢtır. Form dört açık uçlu sorudan oluĢmaktadır. Soruları oluĢtururken öğretim programında oran ve orantı konusu ile iliĢkili kazanımlar, öğretmenlerin bu konu ile ilgili bilmesi gereken alan bilgileri, alan yazında yer alan kavram yanılgıları, öğrenme zorlukları ve bu konuda yapılan hatalar dikkate alınmıĢtır. Sorular, pilot çalıĢma yapılarak ve uzman görüĢü alınarak son Ģeklini almıĢtır. Form uygulanan öğretmenlerden gönüllü olan 13‟ü ile yarı yapılandırılmıĢ görüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir. Formda yer alan genel alan bilgilerine yönelik soruların cevapları doğru, yanlıĢ ve boĢ olarak sınıflandırılmıĢ ve frekans ve yüzde Ģeklinde verilmiĢtir. Özel alan bilgilerine yönelik soruların cevapları ortak temalar altında toplanarak analiz edilmiĢtir. Bulguları desteklemek amacıyla görüĢmelerden elde edilen veriler doğrudan alıntılar Ģeklinde verilmiĢtir. Elde edilen bulgular öğretmenlerin oran ve orantı konusuna iliĢkin genel alan bilgisine (GAB) sahip olmalarına karĢın özel alan bilgilerinde (ÖAB) eksikliklerin olduğunu göstermektedir. Özellikle öğretmenlerin oran kavramını tanımlamakta zorlandıkları ve oranla ilgili yaptıkları iĢlemlerin nedenlerini açıklamakta eksiklerinin olduğu belirlenmiĢtir. The aim of this study is to examine middle school mathematics teachers' common and specialized content knowledge about ratio and proportion according to their professional seniority. This study is a Phenomenographic study. The participants of the study are 90 secondary school mathematics teachers working in Afyonkarahisar city center in the 2017-2018 academic year. In the study, the data were collected with the help of semi-structured interviews and a questionnaire created by the researchers in order to determine the common and specialized content knowledge of teachers. The form consists of four open-ended questions. While creating the questions, the acquisitions related to the subject of ratio and proportion in the curriculum, the content knowledge that teachers should know about this subject, the misconceptions in the literature, learning difficulties and the mistakes made on this subject were taken into consideration. Semi-structured interviews were conducted with 13 of the teachers who were voluntary. The answers to the questions regarding specialized content knowledge were gathered under common themes and analyzed. In order to support the findings, the data obtained from the interviews were given in the form of direct quotations. The findings show that although teachers have common content knowledge (CCK) about ratio and proportion, there are deficiencies in specialized content knowledge (SCK). It was determined that especially teachers had difficulty in defining the concept of ratio and they had deficiencies in explaining the reasons for their operations regarding ratio.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
24Issue
3Collections
- Cilt 24 : Sayı 3 [26]