Aşçılık öğrencilerinin mesleki beklentileri üzerine bir inceleme
Citation
Oğan, Y. (2022). Aşçılık Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri Üzerine Bir İnceleme . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (4) , 1621-1632 . DOI: 10.32709/akusosbil.1035108Abstract
Yükseköğretim düzeyi ön lisans seviyesinde yer alan programlarda verilen eğitimlerin temel amacı, ilgili sektörlere nitelikli ara eleman yetiştirmektedir. Dolayısıyla ön lisans seviyesinde eğitim alan öğrencilerin meslekleri ile ilgili beklentileri, diğer öğretim düzeylerinde verilen eğitimlere oranla daha fazla olabilmektedir. Bu sebeple araştırmada, ön lisans seviyesinde aşçılık eğitimi alan öğrencilerin mesleki beklentilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada mevcut durum ortaya çıkarılmaya çalışılmış ve evrenin bir parçasının seçildiği rastlantısal örnekleme tekniği uygulanmıştır. Araştırma verileri, Türkiye’deki farklı üniversitelerin aşçılık ön lisans programında eğitim gören 385 öğrenciye anket formu uygulanarak elde edilmiştir. Öğrencilerin aşçılık mesleğine ve yiyecek içecek sektörüne karşı olumlu yönde düşünceleri bulunmaktadır. Ancak aşçılık mesleği ile ilgili olarak sosyal ilişki düzeyi, çalışma saatleri, cinsiyet ayrımcılığı, ücretler ve ek ücretler, yiyecek içecek sektörü açısından ise iş yükü, diğer sektörlere göre yorucu ve sosyal güvence konularında ortalama düzeyde düşüncelerinin olduğu görülmektedir. Araştırma verilerinin analizinde t-testi ve ANOVA testlerine ilişkin sonuçlara yer verilmektedir. Bu doğrultuda aşçılık öğrencilerinin mesleki beklentileri ile cinsiyet, yaş, sınıf, staj yapma ve aşçılık mesleğini isteyerek yapma değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık görülmektedir. Mezun olunan lise türü ve daha önce aşçılık eğitimi alma değişkeni arasında ise anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Araştırma kapsamında aşçılık öğrencilerinin kaygı, kararsızlık, umutsuzluk duygularının giderilmesi ve özgüvenli, kararlı, yaratıcı ve yenilikçi olmaları önerilmektedir. The main purpose of the education given in the programs at the associate degree level of higher education is to train qualified intermediate staff for the relevant sectors. Therefore, the professional expectations of the students who receive education at the associate degree level may be higher than the education given at other education levels. For this reason, the aim of the research is to examine the professional expectations of the students who study cookery education at the associate degree level. In the research, the current situation was tried to be revealed and the applied of random sampling technique, in which a part of the universe was selected. The research data were obtained by applying a survey to 385 students studying in the cookery associate degree programs of different universities in Turkey. Students have positive thoughts towards the cookery occupation and the food and beverage industry. However, it is seen that the cookery occupation has an average level of thoughts on the level of social relations, working hours, gender discrimination, wages and additional wages, and the food and beverage sector workload, tiring compared to other sectors, and social security. In the analysis of the research data, the results of the t-test and ANOVA tests are included. In this direction, there is a significant difference between the professional expectations of cookery students and the variables of gender, age, class, doing internship and doing the cookery profession willingly. There was no significant difference between the variables of having type of high school graduated and previously studied cookery education. Within the scope of the research, it is recommended that cookery students' should be eliminate their feelings of anxiety, indecision, hopelessness and self-confident, determined, creative and innovative.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
24Issue
4URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/74315/1035108https://hdl.handle.net/11630/10768
Collections
- Cilt 24 : Sayı 4 [25]