Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAydın, Şeyma
dc.contributor.authorİmir, Hatice Merve
dc.date.accessioned2023-09-11T13:07:10Z
dc.date.available2023-09-11T13:07:10Z
dc.date.issued24.06.2023en_US
dc.identifier.citationAydın, Ş. & İmir, H. M. (2023). Ergenlerin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Sosyal Görünüş Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (2) , 723-741 . DOI: 10.32709/akusosbil.1034986en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/78272/1034986
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10904
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile sosyal görünüş kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya 124 (%21,9) erkek ve 442 (%78,1) kız olmak üzere toplam 566 lise öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Kişisel bilgi formu, Kayıhan ve Arslan (2011) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Duygusal Zeka Ölçeği ve Doğan (2011) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Ergenlerde Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Bu araştırma nicel araştırma desenlerinden betimsel araştırma modelinde kurgulanmış bir tarama araştırmasıdır. Veri analizinde sayılar, yüzdelikler, en az ve en çok değerler ile ortalama ve standart sapmaların yanı sıra ikili grupların karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t testi ve varyans analizi; değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesinde ise Pearson korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, eğitim görülen yer değişkeni doğrultusunda duygusal zeka toplam puanı ve alt boyutlarından duygusal kolaylaştırma ve duygusal düzenleme düzeyinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Aile ilişkileri ve anne baba tutumu değerlendirmesi değişkenleri doğrultusunda duygusal zeka toplam puanı ve alt boyutları arasında farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Eğitim görülen yer, cinsiyet, sınıf, aile ilişkileri değerlendirmesi ve anne baba tutumunun değerlendirmesine göre ergenlerin sosyal görünüş kaygı düzeyleri istatistiksel olarak anlamlıdır. Aynı zamanda duygusal tanıma/anlama alt boyut puanı ile ergenlerde sosyal görünüş kaygısı ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Duygusal kolaylaştırma alt boyut, duygusal düzenleme alt boyut ve duygusal zeka ölçeği toplam puanları ile ergenlerde sosyal görünüş kaygısı ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönlü ve düşük düzeyli bir ilişki bulunmuştur.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the relationship between the emotional intelligence levels of high school students and their social appearance anxiety levels. A total of 566 high school students, 124 (21.9%) male and 442 (78.1%) female, participated in the study voluntarily. Data were collected using the personal information form, the Emotional Intelligence Scale adapted to Turkish by Kayıhan and Arslan (2011), and the Adolescent Social Appearance Anxiety Scale adapted to Turkish by Doğan (2011). This research is a survey research designed in the descriptive research model, which is one of the quantitative research designs. In addition to numbers, percentages, minimum and maximum values, mean and standard deviations in data analysis, t-test and analysis of variance in independent groups in comparison of paired groups; Pearson correlation analysis was used to analyze the relationship between variables. As a result of the research, significant differences were found in the emotional facilitation and emotional regulation levels of emotional intelligence total score and sub-dimensions in line with the place of education variable. It was found that the difference between the emotional intelligence total score and its sub-dimensions was statistically significant in line with the variables of family relations and parental attitude evaluation. Social appearance anxiety levels of adolescents are statistically significant according to the place of education, gender, class, evaluation of family relations and parental attitude. At the same time, no statistically significant relationship was found between emotional recognition/understanding subdimension score and social appearance anxiety scale scores in adolescents. A statistically significant, negative and low-level relationship was found between emotional facilitation sub-dimension, emotional regulation sub-dimension and emotional intelligence scale total scores and adolescents' social appearance anxiety scale scores.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.32709/akusosbil.1034986en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectErgenliken_US
dc.subjectDuygusal Zekaen_US
dc.subjectSosyal Görünüş Kaygısıen_US
dc.subjectAdolescenceen_US
dc.subjectEmotional İntelligenceen_US
dc.subjectSocial Appearance Anxietyen_US
dc.titleErgenlerin duygusal zeka düzeyleri ile sosyal görünüş kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between emotional intelligence levels and social appearance anxiety levels of adolescentsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalSosyal Bilimler Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0003-2960-6164en_US
dc.authorid0000-0001-6230-3195en_US
dc.identifier.volume25en_US
dc.identifier.startpage723en_US
dc.identifier.endpage741en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record