The mediating role of job satisfaction in the effect of leader-member exchange on burnout: A study on physical education teachers
Citation
Duyan, M. (2022). The Mediating Role of Job Satisfaction in the Effect of Leader-Member Exchange on Burnout: A Study on Physical Education Teachers . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (2) , 264-286 . DOI: 10.30831/akukeg.992828Abstract
This research was carried out to examine the mediating role of job satisfaction in the effect of physical education teachers' leader-member exchange on burnout. Liden and Maslyn's (1998a) leader-member exchange, Chang and Chang's (2007) job satisfaction, and Maslach and Jackson's (1981)Maslach burnout scale were used as data collection tools to determine the level of leader-member exchange. The study group of the research consists of a total of 155 physical education teachers, who work in the Malatya and Hatay provinces of Turkey. The study group was selected with the convenience sampling method, one of the non-random sampling methods. A questionnaire was applied to the teachers participating in the research via electronic communication tools. Data from participants were analyzed using SPSS Amos 20.0. In the research, descriptive statistics, correlation and boostrap regression analysis were performed. As a result of this study, it was found that job satisfaction played a mediating role in the effect of leader-member exchange on physical education teachers' burnout levels. It can be stated that increasing physical education teachers' leader-member exchange and improving their relationships with their superiors can be effective in increasing job satisfaction and reducing burnout. Bu araştırma, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin lider-üye etkileşiminin tükenmişlik üzerindeki etkisinde iş
tatminin aracı rolünü incelemek amacıyla yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak lider-üye değişimi, iş tatmini ve
Maslach tükenmişlik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin Malatya ve Hatay illerinde
görev yapan toplam 155 Beden Eğitimi Öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu, tesadüfi olmayan örnekleme
yöntemlerinden biri olan kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlere elektronik
iletişim araçları aracılığıyla anket uygulanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler SPSS Amos 20.0 ve Process
makro kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada tanımlayıcı istatistikler, korelasyon, doğrulayıcı faktör analizi ve
bootstrap regresyon analizi yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda lider-üye etkileşiminin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin
tükenmişlik düzeylerine etkisinde iş tatminin aracılık rolü olduğu tespit edilmiştir. Beden Eğitimi Öğretmenlerinin
lider-üye etkileşimini artırmanın ve üstleriyle ilişkilerini geliştirmenin iş tatminini artırmada ve tükenmişliği
azaltmada etkili olabileceği ifade edilebilir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
15Issue
2Collections
- Cilt 15 : Sayı 2 [10]