Mediating multilingual ımmigrant learners’ l2 writing through ınteractive dynamic assessment
Citation
Özturan, T. & Uysal Gürdal, H. H. (2022). Mediating Multilingual Immigrant Learners’ L2 Writing Through Interactive Dynamic Assessment . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (2) , 307-326 . DOI: 10.30831/akukeg.1004155Abstract
Learning-oriented assessment approaches, such as Dynamic Assessment (DA), have recently grabbed increasing attention, and appeared as an alternative by embedding instruction into the assessment. During DA, teachers actively intervene in the assessment process, tailor mediational moves to learners’ ever-shifting needs and diagnose their microgenetic growth. Grounded in the dialogic reciprocal teacher-learner interaction during an in tandem work, DA asserts that diagnosing the learners’ matured abilities and needs, mediating accordingly, and then observing their maturing abilities are crucial. This assertion paves the way to reveal each learner’s Zone of Proximal Development (ZPD). Despite some influential studies on the use of DA in language education, more studies are warranted to explore the use of DA in different contexts and with different participants. Therefore, this case study recruited two multilingual immigrants/refugees who were underachievers in L2 writing classes. They were provided individual interactive DA for ten weeks, and the dialogic interaction between the teacher and the students was analyzed. The data were also compared to their writing test scores in three different periods. The results revealed that initially, the mediational moves mostly rested on teacher-agency, but over time more learner-agency-oriented mediational moves were also adopted. Furthermore, these students started to narrow the gap between themselves and their classmates. Lastly, a semi-structured interview was conducted to illustrate the participants’ perspectives towards DA in the L2 writing context, and the related data revealed recurrent themes that had bidirectional relation with DA’s theoretical premises. Dinamik değerlendirme (DD) son zamanlarda değerlendirme sürecine öğretimi dahil eden bir alternatif olarak
ortaya çıkmıştır. DD sırasında öğretmenler değerlendirme sürecine aktif olarak katılmakta, öğrencilerin değişen
ihtiyaçlarını tespit etmekte, kişiye özel arabulucu yöntemler kullanmakta ve gelişimlerini takip etmektedirler.
Öğretmen ve öğrencinin ortak çalışma ve karşılıklı diyalog sürecine odaklanan dinamik değerlendirme, öğrencilerin
var olan yetenek ve ihtiyaçlarını teşhis etmenin, ihtiyaçlara göre öğretme sürecine arabuluculuk etmenin ve ardından
öğrencilerin gelişimlerini gözlemlemenin önemini vurgulamaktadır. Bu yöntem her öğrencinin Yakınsal Gelişim
Bölgesini (ZPD) ortaya çıkarmaktadır. Dinamik değerlendirmenin dil eğitiminde kullanımına dair bazı çalışmaların
olmasında rağmen, DD’nin farklı bağlamlarda ve farklı katılımcılarla kullanımı araştırmak gerekmektedir. Bu
nedenle, bu durum çalışmasına ikinci dilde yazma becerileri dersinde başarısız olan iki çok dilli göçmen/mülteci
öğrenci dahil edilmiştir. On hafta boyunca bireysel interaktif DD seanslarına katılan öğrencilerin öğretmenleri ile
olan diyalogları analiz edilmiştir. Sonuçlar, başlangıçta arabuluculuk hareketlerinin çoğunlukla öğretmen odaklı
olduğunu, zamanla öğrenci odaklı arabuluculuk hareketlerinin benimsendiğini ortaya koymuştur. Ayrıca bu
öğrenciler DD sayesinde sınıf arkadaşları ile aralarında var olan açığı kapatmaya başlamışlardır. Son olarak, ikinci
dilde yazma bağlamında katılımcıların DD’ye bakış açılarını öğrenmek için yarı yapılandırılmış bir görüşme yapılmış
ve ortaya çıkan temalar DD’nin teorik önermeleri ile çift yönlü bir ilişkisi olduğunu göstermiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
15Issue
2Collections
- Cilt 15 : Sayı 2 [10]