An evaluation of the preservice-teacher training for children’s literature and mathematics integration
Citation
Durmaz, B. (2022). An Evaluation of The Preservice-Teacher Training for Children’s Literature and Mathematics Integration . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (3) , 605-638 . DOI: 10.30831/akukeg.988828Abstract
This study aims to examine the change in the teachers’ beliefs about the training, presented as an online education for the children’s literature and mathematics teaching to pre-service pre-school, primary and elementary teachers. The participants of the research consisted of 54 pre-service teachers who were selected by purposive sampling method. A weak experimental pre-test post-test design without a control group was used in the study. The data collection tools were the belief scale for the integration of mathematics and children's literature, mathematics teaching self-efficacy belief, and mathematics literacy self-efficacy scales. The study findings revealed that the training enabled the pre-service teachers to gain positive inputs within the context of all the variables. Besides, the pre-service teachers’ scores varied across their branches. In addition, the training was identified to have a significant effect on the difference scores obtained from all factors except for the practitioner competencies complicating the integration process and social norms. Based on the findings, various studies such as face-to-face and experimental studies on a single field/branch basis may be conducted to examine the changes in the pre-service teachers' beliefs and competencies towards integrating mathematics and children's literature. Bu çalışmada okul öncesi, sınıf ve ilköğretim matematik öğretmen adaylarına verilen matematik öğretimi ve
çocuk edebiyatı bütünleştirmesine yönelik bir çevrimiçi eğitim sonrasında öğretmen adaylarının bütünleştirme
niyetleri ile görüşlerinde, matematik öğretimi özyeterliklerinde ve matematiksel okuryazarlık özyeterliklerinde
meydana gelen değişimin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları uygun örnekleme ile belirlenen 54
öğretmen adayıdır. Araştırmanın deseni ön test son test kontrol grupsuz zayıf deneysel desendir. Veri toplama araçları
matematik öğretimi ve çocuk edebiyatı bütünleştirmesine yönelik inanç, matematik öğretimi özyeterlik inanç ile
matematik okuryazarlığı özyeterlik ölçekleri ve açık uçlu bir sorudur. Bulgulara göre verilen eğitim, öğretmen
adaylarının araştırma kapsamında incelenen tüm değişkenler bağlamında olumlu yönde kazanımlar elde etmelerini
sağlamıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının ölçeklerden elde ettikleri fark puanlarının alanlara göre değişkenlik
gösterdiği görülmüştür. Buna göre ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının bütünleştirme niyetine ilişkin
inançlarının sınıf ve okul öncesi öğretmeni adayları ile istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği
belirlenmiştir. Matematik öğretimi özyeterliği ile matematiksel okuryazarlık özyeterliği ölçeklerinden elde edilen ön
test son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. İleride yapılacak araştırmalar için
daha uzun süreye yayılmış bir eğitimle, tek bir alan bazında, yüz yüze ve tam deneysel çalışmaların gerçekleştirilmesi
ve öğretmen adaylarının matematik ve çocuk edebiyatını bütünleştirmeye yönelik inançları ile yeterliklerinde
meydana gelen değişimin incelenmesi önerilebilir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
15Issue
3Collections
- Cilt 15 : Sayı 3 [11]