Pleksiglas takozların farklı frekans ve çaptaki ultrasonik probların muayene hassasiyetine etkisi
Citation
Görgün, E. (2022). Pleksiglas Takozların Farklı Frekans ve Çaptaki Ultrasonik Probların Muayene Hassasiyetine Etkisi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 22 (2) , 431-435 . DOI: 10.35414/akufemubid.1036049Abstract
Bu çalışmanın amacı standartlarda dövme malzemelerin ultrasonik muayenesi için izin verilen farklı
frekanstaki ve çaptaki probların tren tekerlekleri üzerinde uygulanabilirliğini araştırarak
hassasiyetlerinin karşılaştırmasının yapılmasıdır. Demiryollarında hareketli araçlar içerisinde kritik bir
öneme sahip olan tren tekerleği ve akslarının tahribatsız muayenesi günümüzde büyük önem
kazanmıştır. Tahribatsız muayene yöntemlerinin de gelişmesi ile birlikte uygulanabilirlik çok daha kolay
bir hal almıştır. Demiryollarında işletme güvenliği açısından oluşabilecek süreksizliklerin önceden tespit
edilmesi bu bakımdan çok daha kolaylaşmış ve olası hataların tahmini daha mümkün hale gelmiştir.
Yüzeysel kusurların bulunması için genellikle manyetik parçacık muayene yöntemi tercih edilirken
hacimsel kusurların bulunmasında ise ultrasonik muayene yöntemi ön plana çıkmıştır. Ultrasonik
yöntemle muayene de ülkelerin standartları, malzemenin yapısı, imalat yöntemi, muayene tekniği gibi
bazı temel parametreler referans olarak kabul edilmektedir. Demiryolları içinde bu durum geçerli
olmakla birlikte bu çalışmada; ultrasonik muayenede genel olarak kullanılan prob frekansı ve prob
çaplarındaki değişimin demiryolu tekerlekleri özelinde ölçüm hassasiyetine etkisi araştırıldı. Çalışmada
1MHz, 2MHz frekanslar ve 6mm ile 10mm çap değerlerinin çapraz kombinasyonları şeklinde deneyler
gerçekleştirildi. Çalışma sonucunda probların ürettiği ultrasonik ses saçılımı ile frekans değeri arasında
ters orantı bulunduğu tespit edilmiş olup daha yüksek frekanstaki probların daha az saçılım değerleri ile
yüksek performans gösterdiği belirlendi. In this study, ultrasonic inspection of forged train wheels was investigated. The effect of probes with
different frequencies and diameters on the measurement accuracy was investigated in ultrasonic
examination.Non-destructive testing of train wheels and axles is very important. Non-destructive
testing methods are easy to apply. It has become much easier to detect cracks that may occur in
advance and the prediction of possible errors has become more possible. While magnetic particle
inspection method is generally preferred to find surface defects, ultrasonic inspection method has come
to the fore in finding volumetric defects. In the ultrasonic inspection, some basic parameters such as
the standards of the countries, the structure of the material, the manufacturing method, the inspection
technique are accepted as reference. In this study; The effect of the change in probe frequency and
probe diameter used in ultrasonic examination on the measurement sensibility of railway wheels was
investigated. In the study, experiments were carried out in the form of cross combinations of 1MHz,
2MHz frequencies and 6mm and 10mm diameter values. As a result of the study, it was determined
that there was an inverse relationship between the probagation and the frequency value of the
ultrasonic, and it was determined that the probes with higher frequencies showed higher performance
with less probagation values.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
22Issue
2URI
https://doi.org/10.35414/akufemubid.1036049https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2129966
https://hdl.handle.net/11630/11184
Collections
- Cilt 22 : Sayı 2 [20]