Olasılık okuryazarlık testinin madde tepki kuramına dayalı yöntemler ile değişen madde fonksiyonu açısından incelenmesi
Citation
Hasançebi, B. , Terzi, Y. & Küçük, Z. (2019). Olasılık Okuryazarlık Testinin Madde Tepki Kuramına Dayalı Yöntemler ile Değişen Madde Fonksiyonu Açısından İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 19 (3) , 643-652 . DOI: 10.35414/akufemubid.615452Abstract
Test geliştirme sürecinin birçok adımı vardır. Bu süreçte en önemli adım, testin geçerliliğini ve güvenilirliğini belirlemektir. Madde yanlılığını belirlemek ise, testin geçerliliği ve güvenilirliği için önemli bir kavramdır. Bir maddenin yanlı olması için, Değişen Madde Fonksiyonu içermesi gerekir. Bununla birlikte, yalnızca DMF'nin varlığı, maddeyi yanlı yapmaz. Maddeye verilen cevaplardaki farklılık, alt gruplardaki deneklerin yetenek düzeylerinde farklılık ortaya çıktığında olması gereken bir durumdur. Bu durumu yanlılık olarak yorumlamak doğru değildir. Heterojen bir popülasyon üzerinde bir test yapılacaksa, yanlılık analizi ölçüm sürecinin en önemli bileşeni haline gelir. Buradaki en önemli hedef denekler için adil, hassas ve duyarlı ölçümler yapmaktır. Bu çalışmada, Karadeniz Teknik Üniversitesi İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri Bölümü'ndeki 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin olasılık teorisi okuryazarlık düzeyleri ölçülmüştür. 3. ve 4. sınıf öğrencilerine 10 maddelik bir okuryazarlık testi uygulanmıştır. Öğrencilerin cevaplarına göre cinsiyet ve sınıf seviyesinde yanlılık analizi yapılmıştır. DMF analizi yaparken, Raju’nun Alan Ölçümü ve Lord’un ... İstatistiği kullanılmıştır. Analizler R yazılımı kullanılarak yapılmıştır. DMF içeren maddeler için uzman görüşüne başvurulmuştur. Analiz sonuçlarına göre, bazı test maddelerinin cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre yanlı olduğu tespit edilmiştir. The process of test development has many steps. The most important step in this process is to determine the validity and reliability of the test. Detection of item bias is an important concept for the validity and reliability of test. In order for an item to be biased, it must contain differential item function (DIF). However, the presence of DIF alone does not make the item biased. When there are differences in the skill levels of the subjects in the sub-groups, it is expected that there will be differences in the responses to the item. Nevertheless, it is not correct to interpret this situation as bias. If a test is to be performed on a heterogeneous population, bias analysis becomes the most important component of the measurement process. The primary objective here is to make fair, precise and sensitive measurement for subjects. In this study, probability theory literacy levels of 3rd and 4th grade students at the Department of Statistics and Computer Sciences of Karadeniz Technical University were measured. A 10-item literacy test was applied to all 3rd and 4th grade students. According to the answers of the students, bias analysis was conducted on gender and class level. When performing DIF analysis, Raju’s Area Measurement and Lord’s ...Statistics were used with the help of R software. Expert opinion was consulted for items containing DIF. According to the results of the analysis, some test items were found to be biased by gender and grade levels.
Source
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
19Issue
3Collections
- Cilt 19 : Sayı 3 [48]