İHA ile derin öğrenme algoritmaları kullanılarak hasarlı yapıların tespit edilmesi
Citation
Maraş, E. E. & Sarıyıldız, H. İ. (2023). İHA ile Derin Öğrenme Algoritmaları Kullanılarak Hasarlı Yapıların Tespit Edilmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 23 (2) , 427-437 . DOI: 10.35414/akufemubid.1171393Abstract
Bu araştırmada, hasarlı yapıların hızlı ve güvenilir bir şekilde tespit edilebilmesi için derin öğrenme algoritmalarında evrişimsel sinir ağı mimarisinin bir modeli olan Mask Region-based Convolutional Neural Network (Mask R-CNN) modeli kullanılarak hasar tespiti yapılmaya çalışılmıştır. Eğitim alanı olarak 2010 yılında Haiti’de meydana gelen 316.000 insanın öldüğü, 280.000 civarı yapının hasar gördüğü 7.0 büyüklüğündeki deprem bölgesi seçilmiştir. Bölgede 5 cm ve 7 cm çözünürlüğe sahip insansız hava aracı görüntüleri çalışmada kullanılmıştır. Görüntüler ilk aşamada üç sınıfta “hasarlı”, “az hasarlı” ve “hasarsız” olarak eğitilip test edilmiştir. İnsansız hava aracı verileri ile yapılan test işleminde ise yapılar %58.62 oranıyla bulunmuş ve bulunan yapılar %83.53 genel doğrulukla sınıflandırılmıştır. İkinci aşamada görüntüler “hasarlı” ve “hasarsız” olarak iki sınıfta etiketlenip eğitim ve test işlemi gerçekleştirilmiştir. İnsansız hava aracı verileri ile yapılan test işleminde ise yapılar %74.50 oranıyla bulunmuş ve bulunan yapılar %95.12 genel doğruluk oranıyla sınıflandırılmıştır. In the study, damage detection was tried to be done using Mask Region-based Convolutional
Neural Network (Mask R-CNN) model, which is a model of convolutional neural network
architecture in deep learning algorithms in order to detect damaged structures quickly and
reliably. The 7.0 magnitude earthquake zone, which occurred in Haiti in 2010, in which 316,000
people died and 280,000 buildings were damaged, was chosen as the training area. Unmanned
aerial vehicle images with a resolution of 5 cm and 7 cm used in the study. In the first stage, the
images were trained and tested in three classes as “damaged”, “slightly damaged” and
“undamage”. In the test process with unmanned aerial vehicle data, the structures were found
with a rate of 58.62% and the structures found were found with an overall accuracy of 83.53%.
In the second stage, the images were labeled in two classes as “damaged” and “undamaged”
and training and testing was carried out. In the test process with unmanned aerial vehicle data,
the structures were found with a rate of 74.50% and the structures found were classified with
an overall accuracy of 95.12%
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
23Issue
2URI
https://doi.org/10.35414/akufemubid.1171393https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2634157
https://hdl.handle.net/11630/11314
Collections
- Cilt 23 : Sayı 2 [25]