Türkiye’de e-ticaret difüzyon patikası: Ajan bazlı modelleme
Citation
Fikirli, Ö., & Şahin, H. (2023). Türkiye’de e-ticaret difüzyon patikası: Ajan bazlı modelleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 265-283. https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1291794Abstract
Dijitalleşme süreci toplumu etkileyerek sosyal düzeyde değişim yaratırken ekonomik hayatın da
yeni bir boyuta evrimini sağlamaktadır. Dijital dönüşümü ivmelendiren önemli gelişmelerden birisi
internetin ortaya çıkmasıdır. Küresel düzeyde internet ağının ortaya çıkması e-ticaret kavramını da
beraberinde getirmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de tüketiciler arasında e-ticaret difüzyon
patikası şeklinin ve dinamiklerinin belirlenmesidir. Çalışmada ajan bazlı modelleme ile ekonometrik
yöntemlerden oluşan hibrit bir model kullanılmaktadır. Elde edilen bulgulara göre bireylerin eticarete adaptasyonunda demografik ve hane özelliklerinin yanı sıra bilgi difüzyon süreçleri
temelinde ortaya çıkan toplumsal kültür ve aile kültürü belirleyici olmaktadır. Türkiye’de e-ticaret
difüzyon patikası S-şekline sahiptir. E-ticaretin algılanan işlem maliyetinin düşürülmesi ve internet
kullanımının desteklenmesi e-ticarete geçiş sürecini hızlandırarak daha dik bir difüzyon patikasının
ortaya çıkmasını sağlamaktadır. While the digitalization process creates social change by affecting society, it also provides the
evolution of economic life to a new dimension. One of the important developments accelerating
digital transformation is the emergence of the internet. The emergence of the internet network at the
global level has brought the concept of e-commerce with it. The aim of this study is to determine
the shape and dynamics of the e-commerce diffusion path among consumers in Turkey. A hybrid
model consisting of agent-based modeling and econometric methods is used in the study. According
to findings, in addition to demographic and household characteristics, social culture and family
culture that emerged on the basis of information diffusion processes are decisive in the adaptation
of individuals to e-commerce. The e-commerce diffusion path in Turkey has an S-shape. Reducing
the perceived transaction cost of e-commerce and supporting the use of the internet accelerates the
transition to e-commerce, resulting in a steeper diffusion path.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
25Issue
2Collections
- Cilt 25 : Sayı 2 [10]