Sınırda öğretmen olmak: Hakkâri-Çukurca’da çalışan öğretmenlerin deneyimlerinin kültürel uyum bağlamında incelenmesi
Citation
Atmaca, T. (2023). Sınırda Öğretmen Olmak: Hakkâri-Çukurca’da Çalışan Öğretmenlerin Deneyimlerinin Kültürel Uyum Bağlamında İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 864-881. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1113154Abstract
Bu çalışmanın temel amacı Türkiye‟nin güneydoğu sınırında bir ilçede, Çukurca‟da, görev yapan ve
mesleğinin başlarında olan, farklı kültürel yaşantılara mensup öğretmenlerin edindikleri çeşitli
deneyimleri kültürel uyum bağlamında ele almaktır. Çalışmada nitel araştırma geleneği içerisinde yer alan
durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem içerisinde yer alan
ölçüt örnekleme tekniği ile belirlenmiş, farklı branşlarda ve Türkiye‟nin farklı coğrafi bölgelerinde
doğmuş-büyümüş toplam 28 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın bulguları mesleğin ilk yıllarında ve
ilk görev yeri kendi kültürel çevresinin çok uzağında bir yer olan öğretmenlerin kültürel uyum sorunlarını
özellikle ilk başlarda yoğun yaşadığını göstermektedir. Uyum problemleri ile bölgeye özgü zorlukların
birleşmesi kimi öğretmenlerde bir an önce farklı yerlere gitme düşüncesini ortaya çıkarmaktadır. Ancak
bunun yanında zorlu şartların adanmışlık seviyesi yüksek kimi öğretmenlerde ise “coğrafya kaderdir”
sözünü öğrenciler için tersine çevirmeye dönük mücadele ruhunu yücelttiği de görülmektedir. Özellikle
mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin farklı kültürlere uyum konusunda deneyimli öğretmenlerden destek
almasının uyum sürecini artırdığı görülmektedir. The main purpose of this study is to deal with the various experiences of teachers from different cultural
backgrounds, who work in Çukurca, Hakkâri, and who are at the beginning of their profession, in the
context of cultural adaptation. The case study model, which is included in the qualitative research
tradition, was used in the study. The study group of the research consists of 28 teachers who were born
and raised in different branches and different geographical regions of Türkiye, determined by the criterion
sampling technique in the purposeful sampling. The findings of the study show that teachers, who are in
the first years of their profession and whose first place of duty is far from their cultural environment,
experience cultural adaptation problems intensely, especially at the beginning. The combination of
adaptation problems and region-specific difficulties brings out the thought of some teachers to go to
different places as soon as possible. However, it is also seen that difficult conditions glorify the spirit of
struggle for students to reverse the word “geography is destiny” for some teachers with a high level of
dedication. It is seen that especially the teachers who are new to the profession receive support from
experienced teachers in adapting to different cultures, which increases the adaptation process.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
25Issue
3URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/79991/1113154https://hdl.handle.net/11630/11537
Collections
- Cilt 25 : Sayı 3 [25]