Bir İstiklal Savaşı filmi (Zafer Yollarında) anlatısının geleneksel sinema historiyografisinde inşası ve tarihî hakikatler
Citation
Odabaşı, İ. A. (2023). Bir İstiklal Savaşı Filmi (Zafer Yollarında) Anlatısının Geleneksel Sinema Historiyografisinde İnşası ve Tarihî Hakikatler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(100. Yılında Cumhuriyet Özel Sayısı), 284-301. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1341699Abstract
Ulusal bayramlarda televizyonlarda, Kurtuluş Savaşı belgesellerinde, internet ortamının değişik
mecralarında İstiklal Savaşı içerikli sinema görüntülerine sık sık rastlanır. Milli Mücadele ve
Cumhuriyet'in ilanı (1919-1923) sürecinde çeşitli kurum ve kuruluşlarca İstiklal Savaşı içerikli kurmaca
olmayan (belge/aktüel/mizansen) filmler alındığı iyi bilinen bir olgudur. Ancak, üzerlerine ayrıntılı
bilimsel çalışmalar yapılmadığı gibi, bu filmlerin tam bir envanteri dahi henüz çıkarılabilmiş değildir. Söz
konusu filmler hakkında bildiklerimiz bugün hâlâ çok sınırlıdır. Dahası, Türkiye'de 1940‟larda başlayan
sinema tarihi literatüründe bu konu gayet karmaşık bir görünüm de arz etmektedir. Çok sınırlı kalmış olan
bu literatüre, kısacık olmasına rağmen belirsizlikler, tutarsızlıklar ve hatalar hâkimdir. Söz konusu
filmlerin en tanınmışlarından biri Zafer Yollarında ismini taşır ve okumakta olduğunuz makalenin
odağında da bu sinema filmi bulunmaktadır. Makalenin biri sinema tarihine diğeri sinema tarih yazımına
ilişkin iki temel amacı mevcuttur: Birincisi, yaklaşık seksen senedir hakkında neredeyse hiçbir yeni şey
söylenemeyen Zafer Yollarında filmini birincil kaynakların ışığında aydınlatmak ve hakkındaki anlatıyı,
içerdiği yanlışlardan arındırarak yeniden kurmak. İkincisi, Zafer Yollarında'ya ilişkin historiyografinin
1940‟lardan günümüze izini sürerek sinema tarihi içinde spesifik bir anlatının inşa sürecinin bir anlamda
anatomisini çıkarmak. Bu mikro takip ve analiz, Osmanlı/Türk erken dönem sinemasını konu edinen
tarih yazımının genel (makro) bir manzarasını vermek bakımından bir model işlevi de görecektir. Movies with the content of the Turkish War of Independence are frequently seen on television during
national holidays, in documentaries of the War of Independence, and on different channels on the
internet. It is a well-known fact that during the period of the National Struggle and the Proclamation of
the Republic (1919-1923), non-fiction (document/actual/mise-en-scene) films about the War of
Independence were shot by various institutions and organizations. However, detailed scientific studies
have not been carried out on them, and even a complete inventory of these films has not been made yet.
What we know about these films is still very limited today. Moreover, in the literature of cinema history
that began in the 1940s in Türkiye, this issue also presents a very complex appearance. This very limited
literature, despite its brevity, is dominated by uncertainties, inconsistencies and errors. One of the most
well-known films in question is named Zafer Yollarında (On the Roads of Victory), and the focus of the
article is this film. The article has two main purposes, one on cinema history and the other on cinema
historiography: First, to illuminate the film Zafer Yollarında, about which almost nothing new has been
said for nearly eighty years, in the light of primary sources and to reconstruct the narrative about it by
purifying it from the mistakes it contains. Secondly, to analyze the anatomy of the construction process of
a specific narrative in the history of cinema by tracing the historiography of Zafer Yollarında from the 1940s to the present. This micro survey and analysis will also serve as a model in terms of giving a
general (macro) view of the historiography of Ottoman/Turkish early period cinema.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
25Issue
100. Yılında Cumhuriyet Özel SayısıURI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/80972/1341699https://hdl.handle.net/11630/11604