A study of organizational silence from the viewpoint of female students in male-dominated classrooms
Citation
Özdemir, P. (2024). A Study of Organizational Silence from the Viewpoint of Female Students in Male-Dominated Classrooms. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 31-47. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1105178Abstract
Organizational silence behavior is one of the problems frequently experienced by women working in
male-dominated workplaces. Women working in such workplaces prefer to remain silent about the
problems that they face or the issues that concern the organization in general for various reasons. The aim
of this study is to determine whether the same behavior is experienced by female students in maledominated classrooms. The study was conducted with 102 students in a male-dominated university. On
the evaluation of the survey, it is seen that female students showed behaviors similar to those of male
students in all three sub-dimensions of organizational silence, and they were able to express the problems
they experienced or observed without worrying about damaging the image of the class, being labeled as
troublemakers, or being excluded from the class. It is thought that this study will have a positive
contribution to the literature researching not only the relations between female and male students in the
classroom but also different aspects of organizational silence. Future research may focus on investigating
whether the differences in the behaviors of male and female employees in workplace or their reactions to
events are also experienced by male and female students in the educational environment, comparing the
behaviors of male and female students in male-dominated classrooms, and identifying differences
between generations in this regard. Örgütsel sessizlik davranışı, erkek egemen işyerlerinde çalışan kadınların sıklıkla yaşadığı sorunlardan
biridir. Bu tür işyerlerinde çalışan kadınlar çeşitli nedenlerle karşılaştıkları sorunlar veya örgütün genelini
ilgilendiren konularda sessiz kalmayı tercih etmektedirler. Bu araştırmanın amacı, aynı davranışın erkek
egemen sınıflardaki kız öğrenciler tarafından da yaşanıp yaşanmadığını belirlemektir. Araştırma erkek
egemen bir üniversitede 102 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, kız öğrencilerin
örgütsel sessizliğin üç alt boyutunda da erkek öğrencilere yakın davranış gösterdikleri, yaşadıkları ya da
gözlemledikleri sorunları sınıfın imajına zarar verme, sorun çıkaran biri olarak etiketlenme ya da sınıftan
dışlanma gibi kaygılara kapılmadan dile getirebildikleri tespit edilmiştir. Bu çalışmanın hem erkek
egemen bir sınıf ortamında kız ve erkek öğrenciler arasındaki ilişkilerin incelenmesine hem de örgütsel
sessizliğin farklı boyutlarını araştıran literatüre olumlu katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Gelecekteki
araştırmalar, işyerlerinde kadın ve erkek çalışanların davranışları ya da yaşanan olaylara verdikleri tepki
farklılıklarının eğitim ortamında da kız ve erkek öğrenciler arasında yaşanıp yaşanmadığını araştırmaya,
erkek egemen sınıflarda kadın ve erkeklerin davranışlarının karşılaştırılmasına ve bu konuda kuşaklar
arasındaki farkların tespit edilmesine odaklanabilir.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
26Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/83689/1105178https://hdl.handle.net/11630/11631
Collections
- Cilt: 26 Sayı: 1 [19]