Türkiye’de okul yöneticileri konusunda yazılan lisansüstü tezlerdeki eğilimler (2015-2020)
Citation
Baykan, S. Y., & Nuhoğlu, H. (2024). Türkiye’de Okul Yöneticileri Konusunda Yazılan Lisansüstü Tezlerdeki Eğilimler (2015-2020). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 48-65. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1117490Abstract
Bu araştırmada okul yöneticileri konulu lisansüstü tezlerin çeşitli kategoriler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağı Yüksek Öğretim
Kurulunun tez arşivinden alınmış ve belgesel tarama yöntemi ile veri toplanmıştır. Lisansüstü tezler,
Akademik Yayın Değerlendirme Formu ölçütleri doğrultusunda incelenmiştir. Tezler yıl, tema, araştırma
modeli, veri toplama araçları, örneklem türü, tez türü, araştırma yöntemi, veri analiz teknikleri ve
örneklem büyüklüğü kategorileri açısından betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir.
Araştırmanın sonuçlarına göre okul yöneticileri konulu tezlere tema açısından bakıldığında yönetici
özellikleri ve eğitimde liderlik temaları ön plandadır. Lisansüstü tezlerin çoğu yüksek lisans düzeyindedir.
2019 yılı, konu ile ilgili araştırmaların en yoğun yapıldığı yıl olmuştur. Tezlerde nicel yöntem ve tarama
modeli daha fazla kullanılmıştır. Örneklem büyüklüğü olarak 0-50 kişi, örneklem türü olarak yönetici ve
öğretmenlerin daha çok tercih edildiği görülmüştür. Anket, ölçek ve görüşme formunun en sık kullanılan
veri toplama aracı olduğu tespit edilmiştir. Veri analiz tekniklerinden en çok tercih edilenin parametrik
test teknikleri olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak eğitimde teftiş ve denetim,
okula toplumsal katılım ve okullarda işletme gibi nadiren çalışılan konulara ağırlık verilmesi, veri
toplama araçları, araştırma yöntemi ve araştırma modeli seçiminin farklılaştırılması gibi önerilerde
bulunulmuştur. In this research, it is purposed to examine the graduate theses prepared on school administrators in terms
of various categories. In the current study, survey model was used. The data source of the research was
taken from the thesis archive of the Council of Higher Education, and the data were collected through the
documentary scanning method. Graduate theses were examined in accordance with the criteria of the
Academic Publication Evaluation Form. The theses were analyzed by using descriptive analysis method
in terms of such categories as year, theme, research model, data collection instruments, sample type, type
of thesis, research method, data analysis techniques and sample size. According to the results of the
research, when the theses on school administrators are examined in terms of themes, the themes of
administrators and leadership in education are at the forefront. Most graduate theses are at the master’s
degree. The year 2019 was the year in which the most intensive research on the subject was conducted.
Quantitative method and scanning model were used more in theses. It was seen that 0-50 people were
preferred as the sample size, and administrators and teachers were preferred more as the sample type. It
has been determined that the questionnaire, scale, and interview form are the most frequently used data
collection instruments. It has been concluded that the most preferred data analysis techniques are
parametric test techniques. Based on the results of the research, some recommendations can be made such as focusing on issues that are rarely studied such as inspection and supervision in education, social
participation in school and business administration in schools, and differentiation of data collection
instruments, research method, and research model selection.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
26Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/83689/1117490https://hdl.handle.net/11630/11632
Collections
- Cilt: 26 Sayı: 1 [19]