Tasarımcıların cinsiyet, yaş ve eğitim değişkenlerinin görsel iletişim tasarımı uygulamalarında stok görsel kullanma tercihine etkisi
Citation
Kocadağ, M., & Birol, E. (2024). Tasarımcıların Cinsiyet, Yaş ve Eğitim Değişkenlerinin Görsel İletişim Tasarımı Uygulamalarında Stok Görsel Kullanma Tercihine Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 290-307. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1321098Abstract
Görsel iletişim tasarımı uygulamalarında tasarımın yaratıcı fikirler ile izleyicisine ulaşması, akılda kalıcılığı arttırmak için tasarlanan çalışmanın ya da görselin bir benzerinin olmaması beklenmektedir. Fakat son zamanlarda bu durum, stok sitelerin sağlamış olduğu hazır görsellerle değişime uğrayarak, tasarım sürecini etkilemiş ve değiştirmiştir. Çalışmada görsel iletişim tasarımı uygulamalarında kullanılan stok görsellerin, tasarımcıların cinsiyet, yaş ve eğitim değişkenleri üzerinden etkilerinin ortaya çıkarılması amacıyla 410 katılımcı ile bir anket çalışması yürütülmüştür. Etik izni alınmış çalışmaya yargısal örnekleme yöntemi ile seçilen İstanbul’daki devlet ve vakıf üniversitelerinde görsel iletişim tasarımı ve grafik tasarım bölümlerinde eğitim alan öğrenciler, akademisyenler ile üniversitelerin bu bölümlerinin sektör temsilcisi olan ajansların tasarımcıları dâhil edilmiştir. Çalışmada betimsel ve bağıntısal tarama yöntemi kullanılmış ve verilerin analizleri, SPSS yazılımında Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri ile yapılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların tasarımlarında stok görsel kullanmaları ile yaş, cinsiyet ve eğitim değişkenleri arasında farklılıklar tespit edilmiştir In visual communication design applications, in order for the design to reach the target audience with
creative ideas and to increase its memorability, it is expected that the designed work or visual is not
similar. However, recently, this situation has changed with the stock images provided by stock sites,
affecting and changing the design process. In the study, a questionnaire study was conducted with 410
participants in order to reveal the effects of stock images used in visual communication design
applications on the variables of gender, age and education of designers. For the survey, the necessary
permission was obtained from the study, for which ethical permission was obtained, included students
studying in visual communication design and graphic design departments selected by judgmental
sampling method in state and foundation universities in Istanbul, academicians and designers of agencies
that are the sector representatives of these departments of universities. Descriptive and relational scanning
methods were used in the study. The analyses of the data were made with the Mann-Whitney U and
Kruskal-Wallis tests in SPSS software. As a result, differences were determined between the use of stock
images in the designs of the participants and the variables of age, gender and education.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
26Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/83689/1321098https://hdl.handle.net/11630/11718
Collections
- Cilt: 26 Sayı: 1 [25]