Tarihi konuların öğretiminde kullanılan tarihsel empatinin felsefi açıdan temellendirilmesi
Künye
Elbay, S. (2024). Tarihi Konuların Öğretiminde Kullanılan Tarihsel Empatinin Felsefi Açıdan Temellendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 434-449. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1130203Özet
Tarihsel empati, tarihsel kişilik ve olayları dönemin şartlarına uygun olarak anlama yetisinin bir ürünü
olarak değerlendirilmektedir. Bu bağlamda birey, tarihsel empati aracılığıyla, tarihsel dönemlerde meydana
gelen olay ve olgular ile kendisi arasındaki psikolojik ve tarihsel uzaklığı azaltmaya çalışmaktadır. Bunun
bir sonucu olarak birey, tarihsel kişilikleri, dönemin bağlamsal koşullarına göre yargılamaktadır. Bu durum
bireyin, zaman ve mekân bağlamında daha önce deneyimlemediği tarihsel bir dönemi var kılma ve
duyumsama adına felsefi bir irdelemenin içerisinde olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla felsefi
yansıma/ların tarihe içkin kılınması, tarih felsefeleri aracılığıyla olanaklı olmaktadır. Bu bağlamda
çalışmanın amacı, tarihsel empatinin tarih felsefeleri içerisindeki köklerini incelemek ve tarihsel empatiyi
tarih felsefeleri açısından temellendirmektir. Buna dayalı olarak yaklaşık bir yüzyıldır incelenen, tartışılan
ve kurgulanmaya çalışılan tarihsel empatinin felsefi temelinde hangi varsayımların yer aldığı sorusuna
alanyazın bağlamında yanıt verilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda tarihsel empatinin felsefi temellerini
oluşturan tarih felsefeci/ekollerinin “Herder, Alman Tarih Okulu, Dilthey ve Collingwood” olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca tarihsel empati de doğabilimsel yöntemle insani-toplumsal olayların
anlaşılmasına karşı, insani-toplumsal olayların anlaşılmasında yorum-anlama-etkileşim, bir yöntem olarak
benimsenmiştir. Zamanın ruhuna uygun olarak da bu insani-toplumsal olayların (kültür bilimleri ya da
sosyal bilimler) arka planının dilbilimsel çalışmalarla çözümlenmesi önerilmiştir. Bu yöntemi Collingwood
da izlemiştir. O, tarihsel kişilikleri duygusal yoldan da anlama ve hissetmeye çalışmış; bunun da adının
tarihsel empati olduğunu ifade etmiştir. Historical empathy is considered as a product of the ability to understand historical figure and events in
accordance with the conditions of the period. In this context, the individual tries to reduce the psychological
and historical distance between himself and the events and facts that occurred in historical periods through
historical empathy. As a result, the individual judges historical figures according to the contextual
conditions of the period. This situation shows that the individual is in a philosophical investigation in order
to create and sense a historical period that he has not experienced before in the context of time and space.
At this point, it is possible to make philosophical reflections immanent in history through philosophies of
history. Therefore, the aim of the study is to examine the roots of historical empathy in historical
philosophies and to base historical empathy in terms of philosophies of history. Based on this, what
assumptions are in the philosophical basis of historical empathy, which has been studied, discussed and
tried to construct for about a century? The question is tried to be answered in the context of the literature.
In this context, it has been concluded that the philosophers/schools of history that form the philosophical
foundations of historical empathy are “Herder, German Historical School, Dilthey and Collingwood”. In
addition, historical empathy has been adopted as a method of interpretation-understanding-interaction in understanding human-social events, against the understanding of human-social events with the natural
scientific method. In accordance with the spirit of the time, it has been proposed to analyze the background
of these human-social events (cultural sciences or social sciences) with linguistic studies. This method was
followed by Collingwood. He tried to understand and feel historical figures emotionally. He also stated that
his name is historical empathy.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
26Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/84720/1130203https://hdl.handle.net/11630/11726
Koleksiyonlar
- Cilt: 26 Sayı: 2 [25]