Müziğin üniversite öğrencilerinin stres düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi: ÇOMÜ eğitim fakültesı örneği
Citation
Demir, Ü., & Razlık, M. (2025). MÜZİĞİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRES DÜZEYLERİNE VE AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ: ÇOMÜ EĞİTİM FAKÜLTESI ÖRNEĞİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 11(SAYI 21), 17-38.Abstract
Ruhun gıdası olarak da ifade edilen müzik çok eski dönemlerden beri iyileştirici ve sakinleştirici özelliklerinden dolayı tedavi amaçlı kullanılmaktadır. Müziğin bu yönünün keşfedilmesi ile terapi amaçlı olarak sıkça kullanılmasını sağlamıştır. Sanayileşme toplumu ve bilgi çağının ortaya çıkardığı teknolojik gelişmeler, insanların iş yükünü arttırarak kısıtlı zamanlarda daha fazla iş tamamlama beklentisini ortaya çıkarmıştır. Bu da çalışanlar üzerinde stres yüklerini arttırmaktadır. Kırsal nüfusun azalması ile artan şehirleşme nüfusu da yaşam alanlarında stres kaynağı olabilmektedir. Artan nüfus ile ulaşım yollarında yoğunluklara ve toplu ulaşım araçlarında kalabalıklara yol açmıştır. Bu nedenle hızla büyüyen şehirlerde stres kaçınılmaz bir gerçek haline gelmiştir. İnsanlar artan bu iş yükü, kalabalıklardan rahatlama için farklı yöntemler tercih edebilmektedir. Müzik, internet ile kolay erişim olanağı ile tercih edilen yöntemlerden birisidir. Mevcut alanyazın araştırmaları incelendiğinde müziğin psikolojik rahatlatıcı etkisine yönelik çalışmaların çalışma hayatında, gebelik süreçleri ve hastalıklarla baş etme amacına yönelik ağırlıklı olduğu görülmektedir. Üniversite öğrencilerinin stres durumlarına yönelik çalışmalar ise son derece sınırlıdır. Oysaki akademik öğrenim hayatı, farklı şehirde yaşama, ekonomik yaşam şartları, geleceğe yönelik umutlar/umutsuzluklar ile farklı stres kaynakları ile baş etmek zorunda kalmaktadırlar. Bu da onların akademik ve sosyal yaşamlarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin müzik tercihleri, enstrüman çalma durumu gibi değişkenlere göre üniversite öğrencilerinin stres durumları ve akademik başarı durumlarının farklılaşma durumunu belirlemektir. Elde edilen veriler ışığında üniversite öğrencilerinin stres durumlarında ve akademik başarılarında müziğin etkisine yönelik çalışmalara farklı bir bakış açısının kazandırılması beklenilmektedir. Music has been defined as “food for the soul” throughout history and has
been used for treatment thanks to its healing and calming properties. The
discovery of this therapeutic aspect of music has paved the way for its widespread
use in health. The technological developments brought about by industrialization
and the information age have increased the workload of individuals, creating the
expectation of doing more work in a short period. This has caused increased stress
on employees. In addition, the decrease in the rural population and the
acceleration of urbanization have revealed new sources of stress for individuals
living in cities. The increasing population has created congestion in
transportation systems, and the crowds in public vehicles have become elements
that increase the stress of daily life. People resort to various methods to relieve
their need for relaxation in the face of increasing workload and the crowds
brought about by city life. Music stands out among these methods due to its easy
accessibility via the internet. When the studies in the literature are examined, it is
seen that the research on the psychologically relaxing effect of music is generally
concentrated in the context of working life, pregnancy processes, and coping with
diseases. However, studies on the stress levels of university students are quite
limited. However, during the university education process, various stress sources
such as living in a different city, economic difficulties, and uncertainties about the
future can negatively affect students' academic and social lives. The main purpose
of this study is to determine the differences between the stress levels and academic
success of university students in terms of variables such as their music preferences
and instrument-playing status. In light of the data obtained, it is aimed to provide
a new perspective to the literature on the effect of music on stress management
and academic success of university students.